Bus til alle – i Lyngby-Taarbæk Kommune

I april måned i år, nærmere bestemt den 4.april, vedtog kommunalbestyrelsen en ny plan for den kollektive bustrafik i kommunen. Kun Socialdemokratiet forsøgte – forgæves – at råbe deres politiske kolleger op om konsekvenserne ved det nye Busnet 2025. 

Nina Harboe

Busnet 2025

Busnet 2025 er et projekt for omlægning og nedlægning af busserne i Lyngby-Taarbæk Kommune. Når Letbanen begynder at køre med passagerer i slutningen af 2025, kommer den til at erstatte busserne på den rute. Politikerne har imidlertid i samarbejde med Movia valgt at ændre på stort set alle buslinjer i kommunen. Altså busser, der ikke kommer i nærheden af den nye Letbane.  Politikerne lægger ikke skjul på, at Busnet 2025 er blevet til for at spare penge på den kollektive bustrafik. 

Borgmesteren har på facebook udtalt, at kommunen før Letbanen bruger 34 mio om året på kollektiv trafik. Der skal nu tilføres yderligere 30 mio til at dække Letbanens driftsunderskud. Kommunen vil hente 5 mio af disse hjem ved omlægning af nogle buslinjer og afvikling af andre buslinjer. Det kalder man tilpasning.

Sådan kommer letbanen til at se ud. Foto: Hovedstadens Letbane

Tilpasning eller forringelser

Denne såkaldte tilpasning er vi rigtig mange andre, der kalder forringelser. I en menneskealder har man kunnet tage bus 184 på Kongevejen og ad den vej komme til Holte eller mod Nørreport St. Men ifølge planen skal bus 184 nu ikke længere køre ad Kongevejen fra Skovbrynet. 

Vi har ikke fået en eneste god forklaring på, hvorfor 184 pludselig skal have omlagt sin velfungerende rute og byttes rundt med 191, som så skal dække Kongevejen mellem Skovbrynet og Frederiksdalsvej. Med betydelig færre afgange. Det skaber frustration blandt områdets beboere. 

Virum/Sorgenfri/Brede er ikke et område, der på nogen måde kommer fysisk i nærheden af den nye letbane. Alligevel skal vi herude på kanten af nabokommunen Rudersdal bøde for de øgede udgifter. 

Men det er ikke kun forringet kørsel på Kongevejen – hvor man også kan se frem til 15 minutters længere køretid til Holte – beboerne i området rammes af. Politikerne har nemlig også besluttet, at  bus 194, der i dag kører mellem Lyngby Station og Nærum, skal nedlægges. Med den konsekvens, at beboerne på bla Bredevej og Åbrinken ikke mere har en bus i området. 

Borgerhøring

Hvordan er det endt der, at den kollektive bustrafik er blevet vedtaget nærmest hen over hovedet på os borgere. Hvordan kan det være, at vi først på bagkant erfarer, hvordan mange buslinjer, altså ikke kun 184, 194 og 191, skal have nye ruter eller nedlægges. 

Buslinie 1991 – en af de busser der får ændret rute

Det viser sig, at der har været afholdt en høring i oktober/november 2023. Kun meget få kendte til denne. Den fandt sted i en 4 ugers periode og var udelukkende blevet annonceret på kommunens egen hjemmeside og ditto facebook – dagen efter periodens start. 

Man kan jo spørge sig selv om, hvorfor der var  en yderst ringe annoncering af ændringer i den kollektive bustrafik, som kommer til at berøre en stor gruppe borgere. En begrundelse har  været, at man ikke syntes, at borgerne skulle inddrages nævneværdigt. I juni 2021 besluttede kommunalbestyrelsen således, at  “der skulle arbejdes videre med en traditionel høring via kommunens hjemmeside – og at der ikke skulle bruges personalemæssige og økonomiske ressourcer på borgermøder, følgegrupper, mobility management mv”.

Der kom i øvrigt kun 12 høringssvar. Et usædvanligt lille antal, hvilket bekræfter ovenforstående udsagn om utilstrækkelig annoncering.

Som borger er det svært ikke at blive rystet over denne mangel på borgerinddragelse, netop fordi den kollektive transport har så stor bevågenhed og betydning for borgernes hverdag. 

Man er optaget af at nedbringe privatbilismen. Men åbenbart også af at nedbringe den kollektive trafik.

Borgerinvolvering

I starten af juni i år var vi nogle borgere, der sammen skrev et åbent brev til alle politikerne i kommunalbestyrelsen. Vi stillede dem nogle få enkle spørgsmål. 

Vi spurgte blandt andet, om de kunne forklare os, hvordan busændringerne er en tilpasning og ikke en forringelse. Vi spurgte, om der har været ændringer i befolkningstal og sammensætning, der gjorde, at busruter skulle nedlægges eller omlægges. Og vi spurgte, hvad de havde gjort for at inddrage os borgere i denne proces.

Her blev det klart for os, at ændringerne (forringelserne) skyldes økonomi. Ene og alene. 

Busændringerne kommer til at betyde store forandringer for den enkelte borger, og vi besluttede at gøre det, politikerne ikke havde gjort. Vi ville have en dialog om, hvad forandringerne kommer til at betyde for kommunens borgere. 

I starten af juni oprettede vi facebookgruppen “Bus Til Alle Lyngby-Taarbæk”. Der viste sig hurtigt at være behov for en sådan gruppe. Mange har skrevet/skriver og fortæller om de konsekvenser, bus nedlæggelser og omlægninger vil få for dem. I skrivende stund er over 450 tilmeldt gruppen. For at give stemme til de borgere, der ikke er på facebook, har vi oprettet en mailadresse, BusTilAlle@gmail.com, hvortil mange har skrevet med deres personlige historier og frustrationer om ikke at være blevet hørt. 

Den 1. juli åbnede vi op for en underskriftsindsamling: ”Bevar vores Busser i Lyngby-Taarbæk”. Linket til blanketten kan findes i facebookgruppen “Bus Til Alle – Lyngby-Taarbæk”. Eller man kan skrive til BusTilAlle@gmail.com og få link til blanketten tilsendt. Endelig kan du bare bekræfte at du støtter op omkring indsamlingen med navn og adresse. I skrivende stund har mere end 350 skrevet under.

 Vi modtager historier fra alle aldersgrupper. Unge familier, som skal i skole, på arbejde. Ældre som ikke mere vil kunne komme frem til et stoppested. Familiemedlemmer og venner som bliver ramt. Ældre og unge som ikke mere kan tage bussen trygt hjem om aftenen fra København. Det er gennemgående i fortællingerne, at borgerne er dybt frustrerede og føler sig forbigået. 

Igen rammes de ældre og børnefamilierne – nu bare på deres transportmuligheder. 

Vi er klar over, at nogle borgere vil synes, at det er godt, at en bus nu kommer nærmere dem end før. Det er dog ikke den politiske begrundelse, at man vil tilgodese nogle borgere frem for andre. 

Busomlægninger og nedlæggelser skyldes udelukkende besparelser – hen over hovedet på brugerne.

6 kommentarer

6 kommentarer

  1. Fantastisk god artikel,. Jeg går ind for at “Busplan 2025” bliver tilbage rullet, da den blev vedtaget hen over hovedet på borgerne, der i særdeleshed bruger de omtalte busser rigtig meget!

  2. Jeg har skrevet flere indlæg om specielt linje 184, som i 1983 kørte med ti-minutters drift i dagtimerne også på lørdage frem til ca. kl. 15. Siden da er køreplanen gentagne gange blevet udtyndet og ruten afkortet.
    Der skulle komme et indlæg i næste nr. af Virum Posten fra mig.

    Kurt Fjeldberg
    Sorgenfri.

  3. Til Kurt Fjeldberg.
    Avisen vil meget gerne bringe din artikel men kan ikke se vi har modtaget den.
    v.h.

    Hans-Jørgen Bundgaard

  4. Buslinie 184 fra Nørreport st. til Holte st. skal bevares. Især den hurtige forbindelse til Gentofte Hospital er meget vigtigt, især når man er 84 år og ikke kan køre bil. Derudover har jeg lægehuset i Holte, da ingen læger i Virum har ledige pladser. Også den direkte forbindelse til Nørreport st. med henblik på teaterbesøg m.m. både om eftermiddagen og især om aftenen vil fremover ikke være muligt og dermed en forringelse af livskvaliteten.
    Forretninger i Lyngby, speciallægerne i Lyngby vil også blive mere besværlige.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

6 kommentarer

  1. Fantastisk god artikel,. Jeg går ind for at “Busplan 2025” bliver tilbage rullet, da den blev vedtaget hen over hovedet på borgerne, der i særdeleshed bruger de omtalte busser rigtig meget!

  2. Jeg har skrevet flere indlæg om specielt linje 184, som i 1983 kørte med ti-minutters drift i dagtimerne også på lørdage frem til ca. kl. 15. Siden da er køreplanen gentagne gange blevet udtyndet og ruten afkortet.
    Der skulle komme et indlæg i næste nr. af Virum Posten fra mig.

    Kurt Fjeldberg
    Sorgenfri.

  3. Til Kurt Fjeldberg.
    Avisen vil meget gerne bringe din artikel men kan ikke se vi har modtaget den.
    v.h.

    Hans-Jørgen Bundgaard

  4. Buslinie 184 fra Nørreport st. til Holte st. skal bevares. Især den hurtige forbindelse til Gentofte Hospital er meget vigtigt, især når man er 84 år og ikke kan køre bil. Derudover har jeg lægehuset i Holte, da ingen læger i Virum har ledige pladser. Også den direkte forbindelse til Nørreport st. med henblik på teaterbesøg m.m. både om eftermiddagen og især om aftenen vil fremover ikke være muligt og dermed en forringelse af livskvaliteten.
    Forretninger i Lyngby, speciallægerne i Lyngby vil også blive mere besværlige.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

Emil Søbjerg Falster . Emil Søbjerg Falster holder foredrag i..

Lyserød Lørdag var en stor succes Lørdag den 5. oktober..

Nationalmuseets Rane underholdt fint med stor varme og underholdning. Alle..

Seneste nyheder