Danmarks største cykeludlejer i Klampenborg sætter spørgsmål ved det nye initiativ
Forleden sendte vi en pressemeddelelse om de mange nye el-cykler, som er blevet placeret rundt omkring i kommunerne omkring den nye letbane.
Birger Kjærbye ejer af CaféParforce, driver café, turistkontor og cykeludlejning. Cykeludlejningskunderne er næsten udelukkende turister. Cyklerne udlejes til bl.a. ture i Dyrehaven, men også over flere dage, uger rundt i Nordsjælland og andre egne i Danmark, i Sydsverige og Nordtyskland. Turistkontoret er et frivilligt privat initiativ, da der kommer rigtig mange turister med S-tog fra København.
Birger Kjærbye har skrevet denne kommentar til Virum-Sorgenfri Avis
Jeg er helt med på, at kommunerne omkring letbanen ser en oplagt mulighed for flere kunder og øget mobilitet med disse nye dele-e-bikes. Men er der nogle ansvarlige politikere, der har spurgt sig selv, sine borgere og måske cykeludlejere om der reelt er behov og ønsker om disse e-cykler? 2000 cykler, eller 1800 som der står andre steder, er et helt vildt antal i regionen og kommunerne omkring letbanen. Alene i LTK 380 stk. Hvordan kommer det til at se ud i bybilledet, og hvem har regnet på behovet?
Vi driver en lille flåde orange Donkey Republic ikke-e-bikes på Klampenborg Station. Vi har erfaringer. Vi har tidligere opsat Donkey cykler ved 7-8 hubs bl.a. i Taarbæk, DTU, Lyngby Station, Bagsværd Station, Herlev Bymidte, Værløse Station, Farum og Klampenborg Station. Efter en prøveperiode med 6 cykler hvert sted, valgte vi at tage dem hjem. Da de overhovedet ikke lejede ud andre steder end ved Klampenborg Station, hvor vi i øvrigt har vores cykelcafé. Årsagen var flere:
- Borgere og pendlere har allerede selv cykler.
- Delecykler SKAL parkeres ved særlige hubs og er alligevel ikke så fleksible, som man prøver at fortælle. Man kan alligevel ikke køre hjem til egen bopæl eller direkte til virksomhedsadressen.
- Turisterne, som er den cykelløse målgruppe, kender ikke og færdes ikke i større stil i letbaneområderne. Der er næsten ingen attraktioner i området, som kan være store trækplastre, som f.eks. Louisiana, Ordrupgaard og Dyrehaven. (undskyld Sofienholm, turbådene og et par stykker mere..)
Jeg har selv siddet i LTK’s turisme-netværk i 10 år. Turister med få dage i København gider desværre ikke meget mere end Dyrehaven. Wonderful Copenhagen har p.t. en satsning, der kaldes Copenhagen North, som rækker ind i vores grønne område. Det er fint, men løser ikke problemet med det vanvittige antal cykler, der bare kommer til at stå ubenyttede hen…
Jeg har et par spørgsmål til projektet, som er EU Interregionalt – støttet med 10 mio og med 3,5 mio fra Region Hovedstaden:
- Hvem og hvor mange udbydere af delecyklerne er blevet spurgt?
Vi er som lokal virksomhed ikke blevet spurgt. Er en dansk virksomhed som Donkey Republic blevet spurgt? - Hvem har regnet sig frem til netop 2000 cykler?
- Har der været borgerhøringer?
Jeg ved, man ikke har spurgt eller søgt svar hos Danmarks største cykeludlejer, nemlig os på CaféParforce. Vi har dog 500 cykler. Ikke stående på gadehjørnerne, men på et lager. Vi sidder med i bestyrelsen i organisationen Dansk Cykelturisme – sammen med destinationer, Cyklistforbundet og Visit DK. Så organisationen ved lidt om cykler og udlejning. - Prisen på Dott-cyklerne (2,60 kr. pr. minut) er høj.
Den gennemsnitlige turist bruger en cykel i 3 timer i Dyrehaven eller lignende tid, hvis man skal på museumsbesøg og der ikke er et hub i nærheden. Det er 180 x 2,60 = kr. 468,-. Det er mange penge. Vi tager kr. 150,-, så hele denne brugergruppe er reelt ikke eksisterende. - Hvem ejer cyklerne efter projektperioden udløber i 2025?
Hvis det er Dott, gør de sørme en god forretning. Cyklerne bliver enten næsten ikke brugt og kan indsættes andre steder med mere behov. Eller man beholder lejeindtægten på 2,60 kr. pr. minut ovenpå. - Er kommunen forpligtet på nogen måde?
Er der økonomi i det for kommunen? Hvad skal kommunen lægge til af arealer til hubs? - Hvem og hvor tit kommer der nogen forbi og rydder op i rækkerne af væltede cykler?
Som man ser andre steder. Er kommunen forpligtet med oprydning? - Har man løst problemet med cykelhjelme?
Hvor mange unge mennesker og børn kan der sidde på en cykel? - Interaktive guider til turister.
I vores CaféParforce giver vi alle turister kort, råd og vejledning om ture og hvad man kan se. Hvor står dyrene osv. Er der en tablet eller noget interaktivt på cyklerne, der kan give råd og vejledning?
Vi er egentlig ikke så truet på vores udlejningsforretning. Det er med mindre, der opsættes en masse grønne Dott-cykler lige foran vores butiksfacade eller måske foran den røde port. Hvis det sker, skaber det en masse forvirring og ser ikke godt ud… Vores kære kapervogne i Klampenborg vil nok heller ikke blive særligt begejstrede ved synet og tanken om, at deres normale kunder drøner rundt på el-cykler i Dyrehaven.
I vores forretning arbejder lokale ansatte. Vi betaler også både skat og moms. Dott er baseret i Belgien. Cyklerne kommer fra Kina.
4 kommentarer
Kære Birger Kjærbye.
Tak for dit fine indlæg. Lige da jeg så overskriften Elcykler i Lyngby. Herligt, men efter at ha’ læst dit indlæg , håber jeg Lyngby-Taarbæk Kommune tager deres beslutning op til ny behandling.
Tak for dit indlæg. Jeg har selv andet sted på Facebook og til kommunen reageret i forhold til at alle de pladser man normalt bruger som cyklist til parkering, ( eksempelvis på Sorgenfri station), nu er optaget af mange grønne cykler.
Ufatteligt, at kommuner – og det gælder mange – ikke har åndsnærværelse nok til at vide, at det hjælper bedst at støtte lokalt.
At lukke udenlandske ræve ind i egen andegård, og endda give dem en stor pose penge for det, er jo direkte dumt. Både for økonomien, de lokale handlende, kommunens egne beboere og i dette tilfælde også turisterne.
Åbn øjnene, vis ansvar og erkend, at det var en fejl med alle de el-cykler på alle gadehjørner.
Over 300 hundrede cykler til Lyngby-Taarbæk Kommune, holder ikke en meter. En fuldkommen dyr løsning. De kommer til at flyde alle vegne, når de ingengang kan bruges til kørsel mellem hjem og arbejde. Hvad med at støtte lokale firmaer der betaler til den danske stat, og ikke et profitfirma. Det må være en ommer. Og hvor mange kan egentlig styre en elcykel. De vil heller ikke pynte i bybilledet.