Skal Baadfarten overleve, så er det nu der skal handles.
Der har været bådfart på Lyngby Sø og Mølleåen siden 1893, Furesøen siden 1895 og på Bagsværd Sø siden 1913. De eneste gange, hvor driften i perioder har ligget stille, var under de to verdenskrige, men nu lurer en ny og større fare. Stadigt lavere kommunal støtte tvinger Baadfarten til at reducere sejladsen. Den mindre sejlads betyder færre passagerer, hvilket giver politikerne en undskyldning for at sænke tilskuddene yderligere. Baadfarten er, som jeg ser det, inde i en selvforstærkende, nedadgående dødsspiral.
Allerede fra starten af tresserne begyndte det at gå ned ad bakke for Baadfarten. Bilen, sommerhuset og den gryende charterturisme gjorde nærturisme uinteressant, og indtægterne faldt. Driftsudgifterne steg derimod grundet bådenes og broernes tiltagende alder og de på den tid relativt høje lønstigninger. Nogle af de ældre både blev overflødige og solgtes fra. Slæbebådene (prammene, som dengang blev slæbt efter motorbådene) blev sidste gang brugt i pinsen 1965, og alle ni blev ophugget i 1969. Baadfarten gav ikke længere overskud, og i 1969 blev den sat til salg for 250.000 kroner.
Fabrikant Ole Fink-Jensen meldte sig som køber af personlig interesse. Med forbedret annoncering og gode tilbud fik han gjort Baadfarten mere kendt og populær. Det blev almindeligt at chartre bådene til festlige begivenheder og til firmaudflugter. Til trods for hans initiativer og hans forretningstalent lykkedes det dog aldrig at få balance i økonomien, og han valgte derfor ikke at forsætte efter sæsonen 1975. I 1976 købte de seks ”sø kommuner”, Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Farum, Værløse, Birkerød og Søllerød Baadfarten for i alt 300.000 kroner for fremover at drive den sammen.
Desværre er den politiske interesse for Baadfarten blevet mindre med tiden. Fra og med sæson 2024 valgte Furesø Kommune at træde ud af Baadfartsudvalget, som herefter kun består af Lyngby-Taarbæk og Gladsaxe kommuner. Rudersdal kommune har tidligere givet et mindre tilskud for besejling af Holte på søn- og helligdage, men det tilskud er nu også blevet fjernet. Som konsekvens heraf vil der i den kommende sæson ikke blive sejlet rutesejlads på Furesøen, og på Lyngby Sø og Bagsværd Sø vil sejladsen i ydersæsonerne også blive reduceret. Det er også på tale at reducere flåden for derved at spare forestående større vedligeholdelsesopgaver. Gamle bevaringsværdige både risikere at blive skrottet for her og nu at opnå små besparelser.
Jeg synes, det er sørgeligt, at vi i så rigt et land er så dårlige til at værne om vores historie og kultur. Tænk bare på, hvordan man også ville nedrive Dyrehavens røde porte. Jeg kan kun opfordre lokalbefolkningen til at bakke op om vores historiske arv og gøre vores politikere opmærksom på dens betydning for området, ikke kun af historiske eller nostalgiske hensyn, men også så kommende generationer kan nyde en tur med de gamle veteranbåde i vores skønne område. For turismen i området spiller Baadfarten også en vigtig rolle.
Det kunne måske være en idé at starte foreningen: ”Baadfartens venner”?
På billedet ses fem borgmestrene ved den ceremonielle overtagelse af Baadfarten. Farums borgmester kunne ikke deltage grundet budgetforhandlinger.
17 kommentarer
Lyder som en kedelig udvikling, med som du skriver starte en forening og man kan købe andele en lign… og så må vi gl. komme du med børnebørn og tanter os se vores skønne natur ved søerne.
Det kan ikke være rigtigt! Hvad sker der, i vores fattige land – ikke økonomisk fattigt!
“Bådfartens Venner” måske en ide!
Hvor er det trist udvikling i vores land og i vores kommuner, at der skal spares på alt hvad der gør livet forskønnende og spares på de muligheder der gøre livet lidt mere tåleligt for os allesammen og hvor man få en pause… F.eks som med en tur med baadfarten til Sophienholm – Kim Larsen sagde engang: “Det handler ikke nødvendigvis om at gøre verden bedre, det handler bare om at man ikke gøre den værre”….
Det ville være så trist, hvis vi skulle undvære Bådfarten.
Det er de mest besynderlige steder man vil spare!
Vi skal værne om vor historie – uden den er vi fattige.
Bådfartens venner – hvor man kan købe en andel, bliver forhåbentligt en mulighed, så et stykke kultur historie ikke går tabt.
Bådfartens venner – god ide.
Hvis denne nyhed er sand, og det ville ikke undre mig, så er jeg dybt chokeret.
Bådfarten er en vigtig del af vores bys historie og kultur. Det er en mulighed for mange borgere at komme helt tæt på naturen uden at blive fattig men kun rigere.
De smukke både vil helt sikkert overleve vores generation og sejle i stolthed langt ind i fremtiden. En stolt tradition i vores grønne område.
Dræb ikke denne sangfugl. Dræb ikke kulturen og vores fortid og fremtid.
Et fortrøstningsfuld JA til fortsættelsen af Bådfarten på de smukke grønne søer fra en forfatter, der flittigt bruger båden hver sommer til inspiration, meditation og nydelse.
det var ventet at det skulle ske. Når men sejler få ture vil kunder også bliver få. Udviklingen siden 1995 er lysten til at sejle på søerne blevet mindre .Og nu skal man også se på hvad en billet koster . Det meget fint med en “Baadfartens venner” men hvad skal den bruges, sådan en vil ikke kunne skaffe penge til at drive Baadfarten. ps Tak Pelle for læser brevet.
Baadfartens Venner skulle være en forening som skal arbejde for Baadfartens beståen, ved på enhver måde at fremme dens interesser, herunder at rette spot på Baadfarten i det offentlige rum og forsøge at påvirke politikerne.
Kære alle, skønt med stor interesse for Bådfarten – en kulturhistorisk perle.
Som flere har skrevet udtrådte Furesø Kommune af Bådfarten forrige år, og nu har Rudersdal Kommune så med kort varsel droppet deres årlige tilskud gældende fra sæson 2025. Det betyder selvfølgelig justeringer for at få driften til at hænge sammen. Det er vigtigt for os at kunne opretholde nuværende service på Lyngby og Bagsværd Sø (og Mølleåen), så vi samler derfor kræfterne på de to søer og dropper fra 2025 at sejle fast rutefart på Furesøen, men der vil stadig blive sejlet charter på Furesøen i 2025. I Bådfarten besluttede vi allerede i 2023 at udfase skibet Hjortholm, som ikke har speciel stor historisk værdi og trænger til en istandsættelse, og nu vil vi over de kommende år også udfase skibet Furesøen, så Furesøen på sigt slet ikke besejles længere. Det betyder til gengæld, at charter på Lyngby og Bagsværd Sø intensiveres. Derudover har vi givet operatøren Stömma lov til at disponere mere fleksibelt over sejltiden, som de må fordele så den i højere grad tilgodeser behovene fra passagere, og der dermed sejles med fyldte både. Alt i alt får vi i Lyngby-Taarbæk og Gladsaxe Kommune samme eller bedre service i 2025 og frem.
Vi er glade for Bådfarten som har uvurderlig kulturel og historisk betydning for vores område, og med en god operatør med gode bådfører herunder bl.a. Pelle, er vi godt sejlende, også i fremtiden. Så det er bare med at komme afsted.
Casper Strunge, fmd. Bådfarten
det var den kulturperle, der blev slagtet ved den kommunale salami metode. Som tidlegere bådfører i bådfarten, kan jeg kun beklage udviklingen og den manglende oplevelse for fremtidens unge.
Til Casper Strunge der er da ikke noget at sige til at Furesø og Ruderdals Kommuner er gået ud af samarbejdet i Baadfarten med så få sejladser til Furesøbad og til Holte-Jægerhuset-Birkerød som har været de tidligere år. der skulle udvalget nok skubbet på for flere sejladser.
Til Kasper Strunge.
Som jeg skrev mit indlæg er bådfarten i en nedadgående dødsspiral, og dit indlæg bekræfter tydeligvis dette. At lade Stromma disponere mere fleksibelt betyder, at planlagt rutesejlads med dags varsel bliver. annulleret, fordi det er mere lønsomt at benytte personalet i København. Dette er i den grad med til at undergrave kundernes tillid til Bådfarten og vil medføre lavere passagertal.
At oplægge Hjortholm er en meget uheldig beslutning. Den er godt nok vores nyeste båd,
men den er meget velsejlende og den bedste båd til større charterselskaber. De forestående vedligeholdelsesudgifter er småpenge i forhold til, hvad det ville koste at bygge en tilsvarende båd i dag.
Jeg kan kun anbefale, at politikerne fra søkommunerne får sat sig sammen for at sikre fortsat drift på alle søerne. Kan der evt. søges fondsmidler de forestående vedligeholdelsesopgaver?
Hvor tit har I selv benyttet bådfarten? Tiderne er i evig forandring og vi skal vel ikke bruge penge på aktiviteter der ikke bliver benyttet. Så kunne pengene måske bedre på andre aktiviteter. Da jeg var barn holdt vi fastelavn. Det er der ikke meget af mere. Nu skal det være en amerikansk tradition – Haloween- , som ingen kender historien bag. Så bruger vi penge på endnu mere slik til vores børn og alt mulig plastik lort fra Kina. Det er det folk vil have og de vil åbenbart ikke have bådfarten.
I burde måske overveje hvordan man kunne få flere til at benytte bådfarten, have andre aktiviteter i forbindelse med bådfarten.
Gammel sur mand 😉
Da rigtig mange mennesker søger naturoplevelser og en del også camper hele året, kunne man mon forestille sig, at bådfarten kunne blive en vigtig del af et mere aktivt friluftsliv i området. Kunne det gøres attraktivt og overskueligt for at tage den korte tur med overnatnings-grej til et af bådfarts-stederne, og sejle ud til et eller flere nyopførte gode shelters med bålpladser, som skulle etableres på mere afsides steder hvor der ikke er bebyggelser/ villaer. Og hvor man ikke nemt kan komme ud til fods/ på cykel. Dvs man blir nødt til at sejle.
Det kunne både være børnehaver, skoleklasser, familie weekend ture, mv.
sø-områderne især Fursø- er ikke er specielt plaget af trafikstøj, så shekterture kunne måske give bådfarten en ny vigtig funktion.
Jeg gætter på at det blir svært at få igennem da der nok er noget naturbeskyttelse. Men på den anden side – man kan godt lave retningslinjer, de fleste mennesker opfører sig ordentligt.
Hvor er det trist. Endnu en kulturperle på vej til sidste sejlads.
Jeg tager nu på tur med 5. generation i hånden.
Kunne kommunen evt spørge Realdania om hjælp til opretholdelse af Bådfarten?
Lad falde, hvad ikke kan stå.
Hvis rammerne er gode og private aktører ikke kan drive det (evt. med tilskud fra fonde til vedligeholdelse af både) er der ingen grund til at lade det fortsætte og bruge skattekroner på dette. Der er mange andre måder at bruge søerne på (kano-udlejning fx), så hvis bådfarten og samarbejdspartnere ikke kan drive det kommercielt, så er det forældet. Og forældede ting visner og går ud.
Lad falde, hvad ikke kan stå.