Teknikudvalget holder nøje øje med projektet da det på ingen måde har haft en god start.
VSA Online har forelagt Richard Sandbæk, formand for teknikudvalget, den kritik der har været af el- cyklerne.
Richard Sandbæk fortæller: Teknik-udvalget og kommunens politikere følger nøje med i projektets udvikling. “Jeg kan bekræfte, at dette forsøgsprojekt har min og Teknik-udvalgets store bevågenhed, da opstarten på ingen måde har været tilfredsstillende.
Den første tid har elcyklerne givet anledning til flere udfordringer, som operatøren DOTT har arbejdet på at løse.
Inden for de første 14 dage af projektet har Lyngby-Taarbæk Kommune modtaget 16 klager. Problemerne relaterer sig primært til cykler, der er blevet efterladt uden for de aftalte opsamlingssteder, også kaldet hubs. DOTT har efterfølgende justeret deres indsats og skiftet fokus til at sikre, at cyklerne bliver returneret til hubs, som aftalt. Operatøren har lovet hurtigere respons på cykler, der er efterladt uden for hubs, hvilket allerede har vist sig at reducere antallet af klager.
Projektet har dog også set succes i form af cyklernes brug. Med 525 ture i løbet af de første 14 dage er Lyngby-Taarbæk den kommune, hvor delecyklerne er blevet brugt mest, hvilket vidner om en efterspørgsel blandt borgerne. “Cyklerne bliver godt benyttet i Lyngby-Taarbæk,” lyder det fra kommunen.
Det faldende antal klager hænger sammen med, at kapaciteten af cykler ved flere hubs er blevet justeret, så antallet af tilgængelige cykler nu i højere grad stemmer overens med behovet. Operatørens hurtigere reaktion på at fjerne cykler uden for hubs har også haft en positiv effekt på projektets fremdrift.
Alt i alt er forventningen, at projektet vil fortsætte med at forbedres, og kommunen ser frem til at evaluere de videre resultater i takt med, at delecyklerne bliver en mere integreret del af hverdagen i Lyngby-Taarbæk.
____________________________________________
Vi har dog i redaktionen set lidt på disse tal, i forhold til hvor mange steder cyklerne er sat forkert og ligger og flyder, for én ting er de klager der er kommet ind til kommunen, men mon ikke der er nogle mørketal da langt fra alle cykler på afveje vil blive indberettet.
Der er opstillet 380 cykler og med 525 ture, svarer det til at hver cykel på 14 dage har været benyttet 1,3 gang.
Men det er positivt der er fokus på cyklerne for udvalgets side, for utilfredsheden har været ret stor, men vi prøver at fange cyklister den kommende tid for at høre lidt om tilfredsheden blandt dem der benytter dem.
Bruger du cyklerne er du også velkommen til at skrive ind om din oplevelse med at benytte elcyklerne.
4 kommentarer
Der er overraskende mange efterladte cykler her og der og det er afsindig dyrt at benytte dem.
Det koster jo dyrt bare at finde ud af, hvor man skal sætte dem.
Dette projekt virker som endnu flere naive ideer fra kommunen.
Jeg har aldrig set nogen køre på dem. Til gengæld står der en ordentlig “klump” af dem og fylder hele hjørnet af en helt almindelig villavej her i Ørholm . Har virkelig svært ved at forestille mig hvilket behov de skal dække ? Og det er irriterende at de fylder så meget
Hvem skal lige finde/benytte de 17 cykler, der står godt gemt for enden af Kaplevej? Der kommer jo ikke et øje (på nær beboere og forældre der skal hente børn i vuggestuen).
Drop de el. cykler og giv os nogle stabile Busser i stedet, disse cykler er til gene for gående og andre cykelister u el. / “lad problemerne blive i Copenhagen….