Udviklingen af Virum Bymidte er en skandale

Det har foreløbig taget 12 år uden noget er sket og nu er udsigten at der først sker noget i 2031

Virum-Sorgenfri Handels- og Borgerforening (VSHB) afholdt for nylig det årlige kontaktrådsmøde med Lyngby-Taarbæk Kommune (LTK). I mødet, som har til formål at drøfte vigtige lokale emner, deltog borgmester Sofia Osmani som mødeleder samt to repræsentanter fra kommunalbestyrelsen og to fra forvaltningen.

Der var flere centrale punkter på dagsordenen med fokus på fremtidige planer og udfordringer i Virum-Sorgenfri-området.

Ny rampe fra Lyngby Omfartsvej til Virumvej

Et af de mest omdiskuterede emner ved mødet var etablering af en frakørselsrampe fra Lyngby Omfartsvej til Virumvej, som foreningen fortsat ser som en vigtig løsning i forhold til den kommende trafik i området. Især er bekymringen stor omkring risikoen for tilbagestuvning på Omfartsvejen ved den nuværende frakørselsrampe mod Sorgenfri.

Det er langs denne trærække foreningens forslag ligger til en motorvejsrampe – resten af området er solgt til Classic Car House.

Foreningen fremførte igen som flere gange tidligere ønsket om at bibeholde arealreservationen på arealet nord for Classic Car House til etablering af en fremtidig frakørselsrampe fra Lyngby Omfartsvej. På trods af dette ønske er reservationen til rampen blevet fjernet, og grunden er nu solgt til Classic Car House.

Dette forhold skaber usikkerhed omkring de fremtidige trafikforhold i området, og foreningen ønskede derfor en fornyet dialog med kommunen om alternative løsninger, der kan imødekomme de lokale trafikale udfordringer.

Foreningen fremlagde en skitse til et mindre pladskrævende rampeanlæg, der respekterer Classic Car House’s byggeplaner. Men dette blev afvist fra kommunens side, da salget var afsluttet.

VSHB præsenterede på mødet et forslag til en ændring ved frakørselsrampen til Hummeltoftevej.

VSHB foreslog, at frakørselsrampen enten forlænges, eller signalanlægget ændres, så risikoen for tilbagestuvningen på motorvejen undgås. Kommune spurgte, hvor ofte der er problemer med tilbagestuvning. VSHB oplyste, at det kun sker periodevis, men at når det sker, kan det give anledning til alvorlige bagendepåkørsler i det højre kørespor på motorvejen.

Lyngby-Taarbæk Kommune fortæller at de arbejder med andre muligheder for en forbedring af trafikken i Virum-Sorgenfri området. Ingen kender til planerne i øjeblikket – derfor ville det være helt relevant hvis planen lå der inden man fjernede muligheden for ramper til Virumvej.
I øjeblikket kan man se på skiltet at trafikken bliver ført ned gennem et skoleområde med både trafik til Virum Gymnasium og Fuglsangårdsskolen samt et tæt bebygget boligområde med parkering på langs vejen.

VSHB ønsker derfor at bevare muligheden for at etablere en frakørselsrampen fra Lyngby Omfartsvej til Virumvej og dermed også at bevare arealreservationen til en ny frakørselsrampe.

VHSB præsenterede på mødet en løsning, som rummer både frakørselsrampe samt den ønskede udvidelsen af Classic Car House.

Kommunen oplyste, at man allerede havde solgt arealet uden arealreservationen til Classic Car House, som ønskede at udvide deres aktiviteter.

Kommunen kunne derfor ikke bevare arealreservationen til frakørselsrampen. Viser det sig at være nødvendigt på et senere tidspunkt, må dialogen tages der.

Det skal i den forbindelse nævnes, at der efter salget skal laves et lokalplansforslag over området, hvor muligheden for reservering af plads til etablering af en rampe igen vil være mål for en diskussion.

Lyngby-Taarbæk Kommune har godt nok forsikret at der er andre muligheder for at aflaste den stadigt stigende trafik, men det ville jo være på sin plads først at skabe de nye rammer for trafikken, før man fjerner muligheden for disse ramper, for er denne mulighed forsvundet kommer den jo aldrig igen.
Rampereservationen er tilbage fra 50´erne fordi man dengang var forudsigende at der ville komme meget større pres på de lokale veje, og nu da presset er her, fjerner man en central mulighed for aflastning af trafikken.

Du kan her se foreningens oplæg til dette punkt.

Virum Bymidte

I 2012 blev der nedsat en arbejdsgruppe med henblik på at udvikle Virum Bymidte, som allerede på det tidspunkt var blevet mærkbart nedslidt. Borgerinddragelse var en vigtig del af processen, og workshops resulterede i et konkret forslag, som kommunalbestyrelsen vedtog. Projektet fik i 2017 bevilliget ca. 5,2 millioner kroner, og forventningen var, at arbejdet ville være færdigt samtidig med byggeriet på den tidligere posthusgrund i 2020. Dog blev projektet af forskellige årsager forsinket og blev i 2022 udsat til 2031, hvilket har skabt stor utilfredshed blandt de lokale borgere og ikke mindst bestyrelsen for VSHB som jo sammen med en række borgere havde arbejdet i åresvis med at få fornyet Virum Centrum.

Mange borgere deltog i planerne for at udvikle Virum Bymidte gennem en række borgermøder og workshops.

På mødet blev projektet for Virum Bymidte endnu en gang drøftet. VHSB præsenterede en række trafikale forslag, som er presserende nødvendige. Disse forslag inkluderer ændringer af cykelstierne ved Virum Torv, anlæggelse af en dobbeltrettet cykelsti ved Virum Station, bedre koordinering af signalanlæggene ved Grønnevej/Frederiksdalsvej, Geels Plads/Skovridergårdsvej og Kongevejen/Frederiksdalsvej, samt forbedrede krydsningsmuligheder for fodgængere på Frederiksdalsvej mellem Meny og Føtex.
Derudover ønskes at der som det også både er planlagt og godkendt, at der skal laves en form for glidende overgang mellem de to torve i det centrale Virum. Det drejer sig om et område mellem Skovridergårdsvej og jernebanebroen for at skabe en større sammenhæng mellem de to torve.

Desuden foreslog VSHB en ekstra parkeringsplads ved apoteket, ændring af svingbaner på Frederiksdalsvej ved skovridergårdsvej og Grønnevej samt forbedret varelevering ved Meny.
Alle disse tiltag er også drøftet på vores tidligere møder år tilbage, men der er endnu ikke sket noget konkret selvom projektet er godkendt af kommunalbestyrelsen og beløbet for længst er blevet bevilget.
Der har tidligere været planer om at lave en rundkørsel i krydset ved Virum Torv og selv om den var en del af projektet der skulle laves samtidig med resten af bymidten har VSHB aftalt at denne rundkørsel bliver udskudt for at projektet økonomisk er nemmere at håndtere i øjeblikket.

Trafiksikkerheden for skolebørn i fokus

Et særligt bekymrende aspekt af de forsinkede forbedringer i bymidten er trafiksikkerheden, især efter kommunen besluttede at flytte skoledistrikter fra Virum Skole til Fuglsanggårdsskolen. Dette betyder, at yngre børn nu skal færdes i et område, som VSHB beskriver som trafikfarligt. Cykelstierne ved Virum Torv er i foreningens øjne farlige, og det nævnes, at vareaflæsningen ved Meny udgør en risiko for ulykker – en fare, som hidtil kun er undgået med held.

Daglig passerer rigtig mange skoleelever meny i Virum med store lastbiler der holder på tværs af cykelsti og fortov.

VSHB fremhæver, at disse sikkerhedsmæssige bekymringer burde være nok til, at politikerne sætter skub i de planlagte projekter. Det er uacceptabelt, at en ny og mere sikker bymidte i Virum skal tage 19 år at gennemføre, når finansieringen allerede blev sikret for mange år siden.

Konklusionen fra mødet var klar: VSHB ønsker handling – og det skal ske nu, før der sker ulykker.

.

.

Sorgenfri Torv

I 1999 købte de nuværende ejere Sorgenfri Torv for at udvikle torvet. Det er 25 år siden og intet er sket siden, bortset fra at rigtig mange butikker er flyttet eller lukket.

Vi har dette punkt på fast til hvert møde, fordi vi ønsker at påpege vigtigheden af der sker noget, og at der kommer en dialog i gang mellem bygherre og kommune. LTK oplyser, at MT Højgaard har fremsendt et skitseforslag for udvikling af området. Forslaget er endnu ikke blevet behandlet hverken politisk eller af forvaltningen. Lyngby-Taarbæk Kommune deler VSHB’s

2 kommentarer

2 kommentarer

  1. Det er en skandale at et af landets ældste og smukkeste butikstorv skal rives ned or erstattes af mere umenneskeligt og koldt beton. Se blot hvodan det vanvittige overdimensionerede boligbyggeri på den gamle politigrund er blevet til en frygtelig øjebæ, som alle virumborgere foragter. Mindre af det – IKKE mere !!!!!

  2. Det vil være en skandale hvis de små fine butikker på Geels Plads bliver revet ned. Menu bygningen bør rives ned så der kan blive en torvedannelse ud mod Frederiksdalsvej, hvor også den nye bastante bebyggelse på den anden side af Frederiksdalsvej tages op til genovervejelse og som minimum får åbnet op i facaden ud mod Frederiksdalsvej og får et mere socialt rum og sammenspil med
    Geels Plads, istedet for den slugt dannelse der er lagt op til med høje bygninger på hver side af Frederiksdalsvej og helt døde facader hvor der ingen interaktion
    Ind og ud af butikker er, og fortorvet henstår som udelukkende cykelparkering. Endvidere lidt tankevækkende at man er nødt til at skilte ude på fortorvet på hjørnet for at fortælle at man skal om bagved bygningen for at komme ind i butikkerne. Det bør blødes meget mere op og det nye forslag går i den stik modsatte retning.
    Et gangbros dæk der forbinder de to sider af Frederiksdalsvej er en mulighed og Menu vil fortsat kunne være i underetagen, det findes der glimrende eksempel på, på Lyngby hovedgade.

    Mht. Sorgenfri torv er det også vigtigt her at holde fast i at meget kan opnåes ved simpel renovering af de eksisterende bygninger og genetablering af vitale funktioner i de nedlagte bank og biblioteks lokaler.
    Det er vigtigt at bevare torvet som det lave stilfærdige torv, som en livgivende lunge og smeltedigel, for højhusene og de omkringliggende forskelligartede boligområder.
    Et torv der ikke visuelt trænger sig på og skaber uro i et eksisterende hieraki hvor højhusenes dominans ligger fint tilbagetrukket og er til at overskue og forholde sig til, fordi torvets lave struktur giver luft og overskuelighed på hjørnet.
    Hvis man ændrer på dette hiraki vil man skabe en lige så pinagtig situation, som ved Geels plads, hvor man har forpasset at få en torve dannelse ved at lægge Menu bygningen hvor den ligger. Endvidere forpasset at få en torvedannelse på posthusgrunden ved at bygge så højt og så tæt på Frederiksdalsvej, hvor man ellers kunne have forestillet sig et samspil mellem de to torve hen over Frederiksdalsvej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

2 kommentarer

  1. Det er en skandale at et af landets ældste og smukkeste butikstorv skal rives ned or erstattes af mere umenneskeligt og koldt beton. Se blot hvodan det vanvittige overdimensionerede boligbyggeri på den gamle politigrund er blevet til en frygtelig øjebæ, som alle virumborgere foragter. Mindre af det – IKKE mere !!!!!

  2. Det vil være en skandale hvis de små fine butikker på Geels Plads bliver revet ned. Menu bygningen bør rives ned så der kan blive en torvedannelse ud mod Frederiksdalsvej, hvor også den nye bastante bebyggelse på den anden side af Frederiksdalsvej tages op til genovervejelse og som minimum får åbnet op i facaden ud mod Frederiksdalsvej og får et mere socialt rum og sammenspil med
    Geels Plads, istedet for den slugt dannelse der er lagt op til med høje bygninger på hver side af Frederiksdalsvej og helt døde facader hvor der ingen interaktion
    Ind og ud af butikker er, og fortorvet henstår som udelukkende cykelparkering. Endvidere lidt tankevækkende at man er nødt til at skilte ude på fortorvet på hjørnet for at fortælle at man skal om bagved bygningen for at komme ind i butikkerne. Det bør blødes meget mere op og det nye forslag går i den stik modsatte retning.
    Et gangbros dæk der forbinder de to sider af Frederiksdalsvej er en mulighed og Menu vil fortsat kunne være i underetagen, det findes der glimrende eksempel på, på Lyngby hovedgade.

    Mht. Sorgenfri torv er det også vigtigt her at holde fast i at meget kan opnåes ved simpel renovering af de eksisterende bygninger og genetablering af vitale funktioner i de nedlagte bank og biblioteks lokaler.
    Det er vigtigt at bevare torvet som det lave stilfærdige torv, som en livgivende lunge og smeltedigel, for højhusene og de omkringliggende forskelligartede boligområder.
    Et torv der ikke visuelt trænger sig på og skaber uro i et eksisterende hieraki hvor højhusenes dominans ligger fint tilbagetrukket og er til at overskue og forholde sig til, fordi torvets lave struktur giver luft og overskuelighed på hjørnet.
    Hvis man ændrer på dette hiraki vil man skabe en lige så pinagtig situation, som ved Geels plads, hvor man har forpasset at få en torve dannelse ved at lægge Menu bygningen hvor den ligger. Endvidere forpasset at få en torvedannelse på posthusgrunden ved at bygge så højt og så tæt på Frederiksdalsvej, hvor man ellers kunne have forestillet sig et samspil mellem de to torve hen over Frederiksdalsvej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

Emil Søbjerg Falster . Emil Søbjerg Falster holder foredrag i..

Lyserød Lørdag var en stor succes Lørdag den 5. oktober..

Nationalmuseets Rane underholdt fint med stor varme og underholdning. Alle..

Seneste nyheder