Trekantgrunden hvor Classic Car House ønsker at bygge. En rampe fra omfartsvejen og ned til Virumvej vil ligge nogenlunde oveni den trærække der ligger længst væk til venstre i billedet (TV).
Åbent brev til Til Kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk Kommune
Kære politikere,
Vi skriver for at udtrykke vores store bekymring over, at forvaltningen i sin indstilling til jer foreslår at fjerne reservationen af ramperne ved omfartsvejen i Virum – en beslutning der går stik imod den næsten samlede indstilling fra borgere i Virum og Sorgenfri.
Det er dybt skuffende, at borgernes synspunkter i denne sag ikke synes at blive tillagt vægt. Der er tale om en bred og tydelig modstand mod forslaget om at ophæve reservationen, ikke mindst fordi det – set fra borgernes perspektiv – udelukkende ser ud til at ske for at gøre plads til et fremtidigt salg af grunden.
Det efterlader indtrykket af, at økonomiske interesser vægter højere end hensynet til lokalområdets fremtidige trafikale udfordringer.
Utilstrækkeligt beslutningsgrundlag og kritiseret datagrundlag
I hele processen er der ikke fremført et eneste overbevisende argument for at fjerne reservationen. Debatten har i høj grad baseret sig på gamle tegninger med en stor rundkørsel, som aldrig har været aktuel, i stedet for at se fagligt og åbent på de øvrige muligheder, som borgere har fremlagt. Herunder en væsentlig ændring i frakørslen som ligger helt tæt op til omfartsvejen.
Trafiktællingerne, der er foretaget via TomTom-data, er fra flere sider blevet kritiseret som værende useriøse og ikke repræsentative for den reelle trafik. Statistikken viser klart, at datagrundlaget er for svagt til at træffe en så vidtrækkende beslutning.
Dertil kommer, at rapporterne slet ikke medregner de prognoser, som Vejdirektoratet har udarbejdet, hvor der forudses en trafikstigning på ca. 10 % over de næste 10 år. Dette bør naturligvis vægtes tungt, især i lyset af de udvidelser, der allerede er sket og fortsat sker omkring Frilandsmuseet og Classic Car House – områder der genererer øget trafik i lokalområdet.
Manglende alternativer og ensidigt fokus
I hele processen har mange borgere efterspurgt alternative løsninger, men der er endnu ikke blevet præsenteret en plan, som borgerne i Virum kan være tilfredse og trygge ved. Det ville være naturligt, at en sådan plan var udarbejdet og offentliggjort, inden man vælger at fjerne reservationen.
Debatten, bl.a. på sociale medier, har vist, at nogle af de mest ihærdige modstandere af ramperne bor i Lundtofte – og ikke i Virum – og dermed ikke dagligt færdes i det område, hvor konsekvenserne skal mærkes. Det er ikke det samme som at opleve trafikpresset i Virum hver dag.
Argumentet om, at ramperne skulle være til skade for cyklister og skabe mere biltrafik, holder heller ikke. Tværtimod vil de hjælpe med at lede biltrafikken væk fra de små veje og over på de store trafikårer, hvilket er med til at forbedre forholdene for cyklister og skabe et bedre, tryggere miljø i bymidten gennem hastighedsnedsættelser og bedre overgangsforhold for fodgængere.
Et spørgsmål om sikkerhed og sund fornuft
Et særligt kritisk punkt er belastningen af Fuglsangvej – en skolevej – som strider mod kommunens egne principper om sikre skoleveje. Forvaltningens argument om øget trafik forbi Virum Gymnasium holder ikke, da det kan håndteres gennem f.eks. lysregulering. Og det er værd at nævne, at Virum Gymnasium selv har givet udtryk for støtte til bevarelse af ramperne.
Der er også fremført argumentet om, at enkelte borgere er imod ramperne. Ja, det er korrekt – men det drejer sig om ganske få personer, primært med bopæl nær den pågældende grund. Når dette holdes op imod det store antal borgere, der har indgivet indsigelser, er modstanden mod fjernelsen markant større. Det gælder blandt andet:
- Virum-Sorgenfri Handels- og Borgerforening
- Furesøkvarterets Grundejerforening
- Kollelev Grundejerforening
- Borgergruppen Vores Sorgenfri
- Virum Gymnasium
- Fuglsanggårdsskolen
- Flere nærliggende mindre grundejerforeninger
Alle har aktivt ytret sig i sagen og sendt indsigelser ind – det er en tydelig dokumentation af lokal opbakning til at bevare muligheden for ramperne.
Classic Car House og muligheden for et kompromis Vi anerkender Classic Car House som et løft for lokalområdet. Det er en spændende virksomhed, som vi ønsker, skal kunne udvikle sig i vores kommune. Derfor var det også positivt at høre direktør Niels Folman (CCH) for nyligt til et møde på hans kontor udtale sig: “vi har ikke noget imod rampen, hvis vi kan finde ud af en fornuftig løsning, som gavner os alle.” Det viser, at der findes en vej, hvor begge hensyn kan tilgodeses. Ved blot at justere placeringen af det planlagte nybyggeri en smule kan reservationen til rampen bevares og i mellemtiden kan området bruges som grønt areal. Hvis – eller når – trafikbehovet opstår, vil det være muligt at anlægge rampen. Det er dét, man kalder rettidig omhu og et kompromis, der gavner alle. |
En appel til ansvarlighed og lydhørhed
Vi anerkender, at det er politikernes rolle at træffe beslutninger – men det bør ske med respekt for demokratiets spilleregler og med blik for, at I er valgt til at repræsentere, ikke overhøre, jeres vælgere.
Der er her tale om en sag, der berører et af kommunens største lokalområder, og hvor modstanden mod fjernelse af ramperne er veldokumenteret og bredt funderet. Vi opfordrer jer derfor til at tage stilling med omtanke og respekt for det lokale engagement.
Lad os slå fast: Vi siger ikke, at ramperne skal bygges i morgen – men vi beder jer sikre, at muligheden forbliver åben. Det er rettidig planlægning og ansvarlig byudvikling.
Skrevet af bestyrelsen for Virum-Sorgenfri Handels- og Borgerforening for at understøtte de mange indsigelser mod lokalplanen, som man overhovedet ikke er taget højde for
En reaktion
Ud over rampe er der et reelt behov for flere parkeringspladser til Frilandsmuseets og Classic Carhouses gæster. På store besøgsdage overparkeres der på de nærmeste villaveje. Dette hindrer fremkommelighed og er til stor gene for de berørte beboere. Kommunens løsningsforslag er at indføre Licenszone på vejene hvilket jo bare flytter problemet og besværliggør livet for beboere i hele området. Hvis Classic Carhouse vil have hotel og samtidig være en god nabo til både borgere og Frilandsmuseet må de finde en måde at få udvidet antallet af parkeringspladser i tilstrækkelig grad og desuden dele med museet.