På tirsdag den 18. februar behandler Teknikudvalget eventuelle tilkøb til busnet 2025, det nye busnet i kommunen, der indføres til december. Link til dagsordenen her. Den endelige vedtagelse sker på Kommunalbestyrelsens møde den 6. marts.
En ordentlig kollektiv trafik er væsentlig for at sikre mobiliteten i kommunen. Det er vigtigt, at der er et fladedækkende busnet, der dækker alle kommunens bydele, dels sikrer transport til lokale trafikmål, og dels sikrer transport til stationerne på S-banen og letbanen samt Nærumbanen.
Busnettet skal være attraktive at anvende i hele driftstiden, også om aftenen og i weekenderne. Her er minimum ½-timesdrift nødvendigt for, at buslinjerne bliver brugt.
Det busnet, som kommunen tidligere har besluttet og nu har mulighed for at tilkøbe mere trafik til, opfylder på ingen måde det behov, der er for god kollektiv trafik.
Det gælder ikke mindst i Virum og Sorgenfri, der ikke får glæde af den nye letbane, og hvor der derfor ikke burde ske nedskæringer af busdriften, hvor der ikke kan henvises til andre kollektive trafikmidler. Det kan der til dels rådes bod på med nogle af de foreslåede tilkøbsmuligheder, men ikke fuldt ud.
Hovedproblemet er konsekvenserne af nedlæggelsen af linje 194, der i dag betjener Bredevejskvarteret og giver forbindelse direkte til Lyngby, samt de forringede frekvenser især aften og weekend for linje 191.
Hvis der fortsat skal være en bare rimelig kollektiv trafik i Virum, bør kommunen derfor tilkøbe følgende ændringer:
En omlægning af linjerne 184 og 191, så linje 191 betjener Grønnevej direkte fra Lyngby, mens linje 184 fortsat betjener dele af Kongevejen, men også omlægges via Bredevej og Skodsborgvej videre mod Virum og Holte.
Det bør ske allerede fra december 2025, så der ikke opstår en periode helt uden busbetjening af Bredevej.
Med etablering af busstop for begge retninger ved krydset Kongevejen/Bredevej vil der fortsat være en god betjening af Kongevejen i dette område, forudsat en ny signalreguleret fodgængerkrydsning over Kongevejen mellem Fuglsangvej og Bredevej. Denne kan etableres ved en flytning af den nuværende signalregulerede krydsning ved Wienervej, der også ligger uhensigtsmæssigt for de nuværende busstop.
Med denne omlægning er det alene stoppestederne ved Ahornvej/Lindevangen der mister busbetjening, mens hele Bredevejskvarteret fortsat får busbetjening.
En ekstra fordel ved, at det bliver linje 184, der omlægges, vil være, at Teknikerbyen og Geelskovparken fortsat får en god forbindelse til Holte som erstatning for linje 190, der nedlægges.

Yderligere skal der tilkøbes ekstra afgange på linje 191 aften og weekend. Denne frekvensøgning er helt nødvendig og bør gennemføres allerede fra december 2025, da der ellers vil være en uforholdsmæssig dårlig betjening med linje 191.
Linje 182/183 skal omlægges gennem det østlige Sorgenfri. Omlægningen vil give en fornuftig fladedækning, da den betjener store dele af Sorgenfri og Virum, der ikke har busbetjening i dag, her særligt det sydvestlige Sorgenfri, der har meget langt til kollektiv trafik. Det vil gå lidt ud over betjeningen af dele af Virumvej, men herfra er der dog kort afstand til både den omlagte linje og til linje 191 på Frederiksdalsvej samt til linje 184/191 på Grønnevej. Også fra Solgården, hvorfra der kun vil være ca. 200 meter til stoppestederne ved krydset Virumvej/Virum Stationsvej. Herved kommer der heller ikke en “overbetjening ” af Grønnevej mellem Virumvej og Frederiksdalsvej.

5 kommentarer
Det er svært at hitte rede i. Kommer 182 og 183 så alligevel ikke til at køre tæt på Bøgeparken der var blevet os lovet, hvor der bor mange ældre gang besværede og handicappede.
Mvh Kirsten Langkjær
De nærmeste buslinjer til Bøgeparken bliver linje 40E, der fra Lyngby kører ad Lundtoftevej og Anker Engelundsvej og den nye linje 193, der fra Lyngby kører ad Lundtoftevej og Gyrithe Lemches Vej. Linje 193 hed i kommunens første udspil 183, så det er nok den du tænker på.
Hej Niels
De kort der er i artiklen hvor kommer de fra ?
Jeg kan ikke finde dem på LTK.dk eller DOT.dk
Mvh
Lars
Det nye forslag om omlægning af bus 184 ad Bredevej ser meget lovende ud: Hele Bredevejskvarteret var i det eksisterende forslag groft underprioriteret, og ville især for dårligt gående have gjort det næsten umuligt at bruge offentlig transport pga for lange afstande.
Håber meget, det bliver vedtaget!
Mvh, Anne Messmann
Det er jo helt vandvittigt at omlægge rute 182/183 til Virum Stationsvej for en bedre “fladedækning”. En skrivebordstegning uden behovsafdækning, der vil bevirke at den sydlige del af Virum Stationsvej mod Hummeltoftevejen vil få unødige gener og ubrugte busstoppesteder. En rute der bør holdes på det nuværende Virumvej/Frederiksdalsvej.