Debatten om de lange ventetider i Lyngby-Taarbæks byggesagsbehandling er både vigtig og forståelig. Når borgere og virksomheder må vente i halve og hele år på en byggetilladelse, er det klart, at der er noget, der ikke fungerer optimalt.
Men vi skal passe på med at rette kritikken mod de forkerte. Sagsbehandlerne i kommunen arbejder loyalt og professionelt – inden for de rammer, de er givet. Problemet ligger ikke i deres faglighed, men i det system, de opererer i.
Når lokalplanerne ikke er præcise nok, når reglerne er uklare, og når digitale løsninger halter efter, så bliver sagsbehandlingen unødigt kompliceret. Mange byggesager ender med at skulle igennem dispensationer eller politisk behandling – og det forsinker processen for alle parter.
Derfor er det vigtigt, at vi også kigger indad som politikere og beslutningstagere. Det er vores opgave at sikre klare, opdaterede rammer og at prioritere investeringer i smartere arbejdsgange og bedre borgervejledning.
Hos Moderaterne mener vi, at løsningen ikke er at finde syndebukke, men at forbedre det system, vi alle er en del af. Hvis vi vil have en hurtigere og mere smidig byggesagsbehandling, skal vi starte med os selv – og med de beslutninger, vi træffer politisk.
Lad os gøre det lettere for både medarbejderne og borgerne.