Dansk rumforskning opruster for milliarder

Danmarks største rumforskningsinstitut, DTU Space i Lyngby, tager i dag mandag, den 16.2., første spadestik i en større udvidelse.

Det skriver DTU i en pressemeddelelse.

Som led i en markant oprustning af universitets rumforskning, skal der nemlig opføres en ny forskningsbygning, som skal stå klar i 2028.

I alt investerer universitet 2 milliarder kroner i DTU Space over en femårig periode.

– Der er behov for at styrke vores forsknings-, udviklings- og rådgivningsaktiviteter på rumområdet. Udvidelsen sker i takt med, at vores projektportefølje og internationale engagement vokser og vores behov for avancerede faciliteter og moderne forskningsinfrastruktur dermed øges, siger direktør for DTU Space Henning Skriver.

Den danske astronaut, Andreas Mogensen, var naturligvis en oplagt kandidat til at tage det første spadestik. Det gjorde han sammen med, uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund, institutdirektør for DTU Space, Henning Skriver og Margrethe Vestager, der er bestyrelsesformand for DTU.

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

På den 28 kilometer lange strækning med 29 stationer –..

Noget for enhver smag Uanset om man foretrækker fællessang ved..

En stor del af Jacob Bastholms familie var med, da..