En brandslukning der nær var gået galt: Sådan fik Lyngby sit første vandværk

Lyngby første vandværk på Lundtoftevej

.

På bare lidt over 100 år har vores adgang til vand – og måden vi bruger det på – ændret sig markant. I starten af 1900-tallet hentede man vand i brønde. I dag sørger Lyngby-Taarbæk Forsyning for, at det bliver leveret direkte til hanen.  

For mange af os er det en selvfølge at kunne tappe rent drikkevand direkte fra hanen, men sådan har det ikke altid været. I starten af 1900-tallet havde Lyngby-Taarbæk hverken et vandværk eller rindende vand i husene.

Gårde og andre større ejendomme havde typisk deres egen brønd, som beboerne og deres tjenestefolk benyttede sig af. De øvrige indbyggere måtte hente vand fra naturlige kilder eller offentlige brønde, placeret centrale steder i byen. I starten foregik det ved, at man sænkede en spand ned i brønden, senere ved hjælp af en håndpumpe.

Brand fik borgere til at tage affære

Omkring år 1900 var indbyggertallet i Lyngby-Taarbæk vokset til 8.000 mennesker. Det skabte et øget behov for en mere moderne vandforsyning, hvilket blev forstærket, da en brand i Lyngby Mølle og Mejeri i 1902 var tæt på at udvikle sig katastrofalt.

Brandvæsenet lykkes kun med at skaffe nok vand til at slukke ilden, fordi Mølleåen lå lige i nærheden. Det fik en række borgere til at presse på for at få et vandværk, hvilket blev indfriet i 1904. Med det opstod også et ønske fra borgerne om at få rindende vand i husene.

Det satte skub i en udvikling, hvor der i de følgende årtier blev investeret massivt i ledningsnettet, og hvor kapaciteten på vandværker løbende er blevet udbygget for at følge med væksten i kommunen. På den måde blev etableringen af det første vandværk startskuddet til den moderne vandforsyning, som borgerne i Lyngby-Taarbæk i dag er afhængige af.

Fra overforbrug til forbrug med omtanke

I dag ser indbyggertallet markant anderledes ud. Alle kommunens ca. 60.000 borgere får leveret drikkevand fra Lyngby-Taarbæk Forsyning. Omkring 60 procent af vandet kommer fra Lyngby-Taarbæk Forsynings moderne Lundtofte Vandværk, som blev etableret i 2021 med fokus på at kunne levere høj forsyningssikkerhed. De resterende 40 procent kommer fra Sjælsø Vandværk. 

Vandforbruget har ligeledes udviklet sig meget de seneste 125 år. De første år efter, at indbyggerne havde fået vand i hjemmet, lå det på ca. 50 liter per person om dagen. Siden da er det både steget markant – med kulminationen i slutningen af 1980’erne på 172 liter – og faldet igen. 

I dag bruger vi markant mindre vand – i 2025 lå landsgennemsnittet på 97 liter per person per døgn. Det skyldes både mere vandbesparende teknologi og en stigende bevidsthed om vores forbrug. 

Selvom danskerne generelt er blevet bedre til at spare på vandet, ligger forbruget i Lyngby-Taarbæk fortsat højere end gennemsnittet. I 2025 brugte den enkelte borger 125 liter om dagen. Derfor arbejder Lyngby-Taarbæk Forsyning også med at skabe opmærksomhed om vandforbrug og værdien af at passe på vores fælles drikkevandsressourcer.

Fra en næsten mislykket brandslukning i 1902 grundet mangel på vand til et topmoderne vandværk i 2021 har vi bevæget os langt på lidt over 100 år. Men historien er samtidig en påmindelse om, hvor vigtig en ressource vores rene drikkevand er – og at vi ikke skal tage den for givet.

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

Som en ny service tilbyder Lyngby Bibliotek at finde din..

Det er spørgsmålet, filmen ”Vores løfte” kredser om. Der er..

Der vil være musik og aktiviteter for hele familien langs..