Frie grundskoler løfter eleverne mest

Atheneskolen og Lyngby Friskole er blandt dem, der scorer højt i ny analyse fra Tænketanken CEPOS.

Analysen viser, at frie grundskoler generelt er bedre end folkeskoler og efterskoler til at løfte elevernes faglige niveau ud over det, man kunne forvente ud fra deres socioøkonomiske baggrund. Hele 66 % af de frie grundskoler løfter eleverne, mod 41 % af folkeskolerne og blot 9 % af efterskolerne.

I Lyngby-Taarbæk Kommune bekræfter tallene den nationale tendens: Flere af de lokale frie grundskoler klarer sig markant bedre end forventet.

Samtidig er der også folkeskoler i kommunen, som klarer sig bedre end forventet, bl.a. Fuglsanggårdsskolen, Engelborgsskolen og Trongårdsskolen.

Ifølge CEPOS er det ikke bestemte skoletyper, der klarer sig bedst, men snarere ledelse og lærerkompetencer, som gør forskellen.

Ledelse og god undervisning

Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS, påpeger, at “… på de frie grundskoler bruger ledelsen mere tid på faglig ledelse og på at støtte lærerne i at skabe god undervisning. I folkeskolerne bruges der ofte mere tid på administration og politiske krav.”

Maiken Malmgren, der er skoleleder på Lyngby Friskole fortæller, at skolen konstant arbejder med både trivsel og faglighed.

– Vi ser og udvikler hvert barns potentiale, og hvis vi fornemmer faglige udfordringer i dansk og matematik, handler vi hurtigt med støtte og de rette redskaber – for eksempel læse- og skriveteknologi ved ordblindhed. Samtidig sørger vi for at udfordre de elever, der har let ved at lære, så alle får mulighed for at udvikle sig mest muligt. Vores mål er at eleverne bliver så dygtige som de kan ud fra deres potentiale. Vi mener at trivsel handler om følelse af faglig kompetence, samarbejde, åbenhed og personlig udvikling, og derfor stilles der også både fælles og individuelle krav til eleverne, ligesom der anerkendes resultater og fremskridt på hvert af disse områder.

– Ledelse og lærerkompetencer spiller en afgørende rolle. Vi har dedikerede medarbejdere, der får god forberedelsestid og mulighed for kompetenceudvikling. Vi har også valgt at ansætte en tidligere PPR-psykolog som ansvarlig for vores ressource center. Dette for at frigive tid fra vores lærere, så de i højere grad kan koncentrere sig om deres kerneopgaver.

Vi har uddannet vores egen læsevejleder og PBL-piloter, samarbejder med eksterne partnere og er certificeret Cambridge-skole, hvilket giver os mulighed for at tilbyde eksamen i English as a Second Language.

Mere frihed

CEPOS-analysen peger også på, at mere frihed og mindre bureaukrati kan give bedre resultater – og åbner samtidig for refleksion hos forældre, der står over for valg af skole i Lyngby-Taarbæk.

Hvis en skoles undervisningseffekt er f.eks. 1, betyder det, at elevernes gennemsnitlige afgangskarakter er 1 point højere, end hvad man burde forvente ud fra elevernes faglige baggrund. Det gælder Atheneskolen – en skole for højt begavede børn siden 2004, der scorer 1,1 point. I Lyngby Friskole | En privatskole med overskud og høj faglighed er tallet 0,7.

I opgørelsen nedenfor kan du se de enkelte skolers undervisningseffekt – altså forskellen på deres forventede karaktergennemsnit og det reelle karaktergennemsnit. Derudover kan du sortere efter kommunen og skolens navn, type og rangering. Du kan også søge efter din lokale skoles navn.

Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau | CEPOS

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

I Virum-Sorgenfri Avis i efteråret spurgte vi partierne om, hvordan..

Efter en længere pause vender Jonny Hefty & Jøden tilbage..

Allerede i maj måned bad vi de politiske fortælle hvorfor..