….. dette spørgsmål stiller Niels Haxthausen fra SF
Det er budgettid i kommunen. I løbet af de næste uger skal vi vedtage budgettet for 2025 – og planerne for 2026-28. Derfor denne lille – måske lidt tørre – artikel om kommunens økonomi.
Lyngby Taarbæk er en rig kommune. Men det er langt fra overalt man kan se det. Når man ser på den kommunale velfærd, på cykelstier og fortove, på skole og børnehaver, på velfærden– så er det mange steder skrabet – og hullerne er til at få øje på.
Hvorfor er det sådan?. På trods af mange gode medarbejderes indsats – og på trods af en stærk økonomisk udvikling i landet – så må vi konstatere at den kommunale velfærd og standard ikke følger med. De seneste år har været en lang række af nedskæringer.
Årsagen er i og for sig simpel: Staten holder kommunerne i et jerngreb. Kommunerne får ikke refunderet det stigende udgiftspres – og de får heller ikke lov til at hæve skatterne uden straf. Lyngby Taarbæk kører med en af de laveste skattesatser i landet. Og sænkede for nogle år siden grundskylden. Det binder os stadigt til det udgiftsniveau vi oplever i dag.
Aftalen om kommunernes økonomi, der blev indgået for 3 måneder siden, blev fremhævet som den bedste i 15 år – 3,2 mia i forbedringer – hvilket svarer til ca. 390 mio i Lyngby Taarbæk. Men det skal ses i lyset af at den offentlige velfærd er haltet gevaldigt bagefter. Bare de seneste 10 år er der opbygget et efterslæb på 23 mia. Dertil kommer tekniske justeringer har ”slugt” forbedringen i mange kommuner – også her lokalt.
Både statsministeren og finansministeren tilkendegav klart i forrige uge, at intentionen var en serviceforbedring svarende til det ”serviceloft” som blev løftet skulle kunne mærkes i den kommunale velfærd. Og erkendte at der var huller i kommuneaftalen. Der blev lovet et etårigt tilskud (for Lyngby Taarbæk 20 mio.) – men ingen varige, holdbare rammer.
Hvordan ser det så ud lokalt? Det budget SF har været med til at sende i høring lægger op til små forbedringer på en række områder – og vi bakker op om de prioriteringer der ligger i det. Og vi ser meget frem til at nærlæse de forhåbentligt mange høringssvar der kommer ind i disse dage. Med de ekstra midler fra staten, og de reserver der i øvrigt er indbygget, har vi råd til at undgå de værste besparelser og skrue lidt op for forbedringer.
SF vil derfor arbejde videre for, at alle de midler der er til rådighed, kommer den nære velfærd til gode: ressourcer til en tidlig indsats for børn, der rammes af mistrivsel, til at starte en kvalitetsforbedring i ældreplejen. Men vi vil også arbejde for flere midler til busser cykelstier, skoleveje og vedligeholdelse af skoler og institutioner.
For os er det afgørende, at dette års budget bliver et vendepunkt i kommunen. Det skal være slut med at handle om nedskæringer overalt. Borgere og medarbejdere skal have en oplevelse af at det nytter noget at komme med ideer, forslag og kommentarer – og et der sker fremskridt. Ikke overalt, og ikke hver gang – det rækker pengene ikke til. Men ofte.
Om nødvendigt er vi indstillet på, på sigt, at øge skatterne – for at sikre velfærden. Men det er ikke vores plan A. Vi vil hellere satse på, at der trods alt kommer en forbedring i den ekstremt stramme statslige styring af kommunernes økonomi – og at vi også på sigt kan få den kommunale velfærd til at følge med samfundet i stedet for at halte bagefter.
Niels Haxthausen
Medlem af økonomiudvalget i Lyngby Taarbæk for SF