Hvordan råber vi politikerne op i Virum og Sorgenfri?

Et af de meget spændende og nytænkende forslag der kom frem omkring Virum Bymidte (Posthusgrunden).

Et lokalsamfund i kamp for fremtiden

Fra et af de mange møder med workshops og meget andet om Virum Bymidte

Trafikale problemer og manglende prioritering af byplanlægning har i årevis præget Virum og Sorgenfri. Selvom borgerne har engageret sig gennem workshops og dialog med kommunen, er der ingen fremskridt at spore. Med en stigende trafikmængde og udfordringer i begge bymidter haster det med løsninger. Her er et nærmere blik på, hvad der er gået galt – og hvad der skal til for at ændre kursen.


Trafikken gennem Virum og Sorgenfri: Et voksende problem

De to bymidter i Virum og Sorgenfri har længe kæmpet med at håndtere de stigende trafikmængder. Problemerne stammer fra manglende trafikstyring, på grund af den øgede trafikmængde i området, som trækker flere biler til, end infrastrukturen kan håndtere.

Trafikken er ikke blevet mindre med årene. Her Frederiksdalsvej. Foto: Niels Wellendorf

Virum Bymidte
I Virum er Frederiksdalsvej blevet en central trafikåre, der forbinder områdets forskellige dele. Men vejen er ikke gearet til den nuværende trafikbelastning. Den dårlige cykelstiinfrastruktur gør det farligt for både cyklister og fodgængere, det gælder bl.a. selve cykelstiernes udformning på Virum Torv og tilkørselsvejen til vareindleveringen hos Meny.

Desuden er fortovsbelægningen slidt, og gadebelysningen er utilstrækkelig, hvilket forværrer sikkerheden, især i de mørke timer. I helhedsplanen for Virum Bymidte, som er stemt igennem af en enig kommunalbestyrelse i 2027, ligger det hele på tegnebrættet men intet er sket siden vedtagelsen. I mellemtiden er skoledistrikterne ændret så der er endnu mere trafik af de svage trafikanter, så en ændring presser sig endnu mere på. Et af hovedpunkterne i planen for Virum Bymidte var at skabe en større sammenhængskraft mellem posthusgrunden og Geels Plads ved at skabe et stilleområde på tværs af Frederiksdalsvej.

Sorgenfri Bymidte
I Sorgenfri opleves lignende problemer. Sorgenfri Torv og den omkringliggende trafikstruktur er præget af flaskehalse, især i myldretiden. Planer om at gøre Sorgenfri til et mere “stille” område med lavere hastigheder kan måske øge sikkerheden, men det vil samtidig skubbe endnu mere trafik over på Virumvej, der allerede er belastet, og skabe et endnu større behov for til- og frakørselsramper til Virumvej.


Manglende løsninger for trafikafvikling

Både i Virum og Sorgenfri er der brug for mere gennemtænkte trafikløsninger, der kan sikre, at bilister, cyklister og fodgængere kan færdes sikkert og effektivt. Flere tiltag har været diskuteret, men politisk tøven har betydet, at ingen af dem er blevet realiseret:

  • Rundkørsler: I 2010 blev der fremsat forslag om at etablere en rundkørsel i Virum for at lette trafikafviklingen. Forslaget havde bred opbakning blandt borgere, men blev aldrig gennemført.
  • Frakørselsramper fra motorvejen: En frakørselsrampe fra motorvejen til Virumvej kunne have lettet trykket på både Virum og Sorgenfri. Ramperne blev dog skrinlagt, da kommunen solgte trekantgrunden ved Classic Car House til anden brug.
    Det skal ponteres at det er vigtigt både med til- og frakørselsramper, bl.a. for at afhjælpe trafikken på skolevejen Fuglsangvej.
  • Tilkørselsløsninger: Tilkørslen til Sorgenfri er en anden flaskehals, hvor bilister ofte oplever lange køer, især på grund af manglende kapacitet på frakørselssporet fra motorvejen.
    Dette problem kan netop afhjælpes ved at bibeholde muligheden for at lave ramper til Virumvej.
Denne tegning viser med al tydelighed, at ramper der er lavet på den rigtige måde, ikke ændrer meget ved de eksisterende planer for Classic Car House og sagtens kan leve side om side med Classoic Car House og samtidig tilføje en ny dimension til det nye museum med bedre trafikafvikling.

Borgerinddragelse: Fra vision til frustration

Trods de mange trafikproblemer har borgerne i både Virum og Sorgenfri gentagne gange vist deres vilje til at engagere sig i løsningerne. Processen omkring Virum Bymidte var især en model for borgerinddragelse, hvor man samlede borgere, politikere og eksperter til workshops og arbejdsgrupper.

Trafikplanlægning i fokus
En stor del af dialogen handlede om, hvordan man kunne gøre både Virum mere sikker og funktionelle. Borgerne fremlagde forslag om alt fra bedre trafikstyring til mere cykelvenlige løsninger. Styregrupper blev nedsat for at fokusere på specifikke emner som vejbelægning, belysning og overgange mellem bymidterne.

På trods af det store engagement og en færdig helhedsplan samt en bevilling fra kommunalbestyrelsen (tilbage i 2017) er planen foreløbig udsat til 2031. (14 år efter bevilling og vedtagelse)


Stigende trafik presser infrastrukturen

Udviklingen i området har også forværret situationen. Med nye attraktioner som Classic Car House og Frilandsmuseets udvidelser med bl.a. Frøsnapperbyen gør kun trafikken mere intens. Besøgstallet er steget markant, og parkering omkring disse attraktioner presser lokaltrafikken yderligere. Det planlagte hotel ved Classic Car House og de kommende aktiviteter på trekantgrunden vil skabe endnu større udfordringer, især hvis der ikke findes langsigtede løsninger.


Hvad skal der til?

For at løse de voksende trafikproblemer i Virum og Sorgenfri skal der handles hurtigt og ambitiøst. Følgende tiltag bør prioriteres:

  1. Revurdering af frakørselsramper: Kommunen bør genoverveje mulighederne for at etablere til- og frakørselsramper fra motorvejen, der kan lette trykket på Frederiksdalsvej og Sorgenfri Torv.
    Der er fremlagt en plan hvor de ikke fylder ret meget og fint vil kunne flettes ind i de nye planer for Classic Car House. Det kunne ovenikøbet gavne såvel Classic Car House som Frilandsmuseet med en tilkørsel tæt på museerne.
  2. Optimering af cykel- og gangstier: Sikkerheden for cyklister og fodgængere skal forbedres gennem bedre infrastruktur og tydelig opdeling af trafik.
Det er en fejl at trafikken til omfartsvejen i dag bliver ført forbi indkørslen til Virum Gymnasium og Hasselvej der er benyttet af børn til og fra Fuglsanggårdsskolen.
  1. Trafikzoner med lav hastighed: Stillegader kan hjælpe med at forbedre sikkerheden i bymidterne, men de skal suppleres med alternative ruter for biltrafik. (Ramper ved omfartsvejen)
    En del af trafikplanlægningen som kommunen har påpeget, er at styrke trafikken til Omfartsvejen gennem mere trafik på Fuglsangvej. Det er ikke en hensigtsmæssig løsning da Fuglsangvej og området omkring, er skoleveje og flittigt benyttet af skoleelever både til Virum Gymnasium og til Fuglsanggårdsskolen.
    Udover at det i sig selv er en uheldig løsning at benytte skoleveje til tilkørselsveje til motorveje, er det også modstridende med kommunens egen politik omkring skoleveje, hvorfor det rigtige ville være helt at lukke Fuglsangvej for gennemkørende trafik

En opfordring til politisk handling

Både Virum og Sorgenfri står på en skillevej. Hvis politikerne fortsat undlader at handle, vil trafikproblemerne forværres, og bymidterne vil miste deres fortsatte udvikling som lokale samlingspunkter. Borgere har gentagne gange vist deres vilje til at tage ansvar og komme med konstruktive løsninger. Nu er det tid for politikerne til at gøre det samme – før det er for sent.

Her kan du se helhedsplanen for Virum Bymidte, vedtaget i 2017

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

Besøg Konfirmationsmessen hos Classic Car House Søndag den 26. januar..

Fællesspisning er kommet for at blive Ørholm byder snart velkommen..

Spis dig til et sundere hjerte: Foredrag om hjertesund kost..

Seneste nyheder