Lærerudskiftningen i de danske folkeskoler er et omdiskuteret emne, og nu kaster en ny analyse fra tænketanken CEPOS lys over, hvordan situationen ser ud i landets kommuner. Undersøgelsen, der bygger på tal fra skoleårene 2020/21 og 2021/22, viser, at gennemsnitligt 12,3 procent af lærerne skiftede job i denne periode.
Lyngby-Taarbæk klarer sig bedre end gennemsnittet, men ikke meget under
I nogle kommuner er udskiftningen markant højere end i andre. Høje-Taastrup Kommune topper listen med en lærerudskiftning på hele 21 procent, mens Skive Kommune har den laveste udskiftning på blot 7,2 procent. Lyngby-Taarbæk Kommune ligger under landsgennemsnittet med en udskiftning på 11,6 procent, hvilket betyder, at færre lærere forlader deres stillinger sammenlignet med mange andre kommuner.
Flere unge lærere forlader faget
CEPOS’ analyse peger på, at yngre lærere er mere tilbøjelige til at skifte job end deres ældre kollegaer. Dette kan være en udfordring for folkeskolen, da en høj personaleudskiftning ofte medfører øget rekrutteringspres og mindre stabilitet i undervisningen.
– En høj udskiftning blandt lærerne er en bekymrende tendens. Det er ressourcekrævende, når skolerne skal rekruttere nye lærere, og det går ofte ud over stabiliteten i undervisningen og elevernes læring, siger Karsten Bo Larsen, analysechef i CEPOS.
En udfordring for folkeskolen
Lærerudskiftning er ikke et nyt fænomen, men analysen bekræfter, at det er en reel udfordring – særligt inden for velfærdsfagene. Når lærere forlader deres stillinger, skal skolerne bruge tid og ressourcer på at finde og oplære nye medarbejdere, hvilket kan påvirke elevernes undervisning.
Med CEPOS’ nye tal står det klart, at nogle kommuner har større udfordringer end andre, og at lærerudskiftning fortsat vil være et vigtigt tema i debatten om folkeskolens fremtid.