Forvaltningens forslag til renovering og udbygning af området
Byplanudvalget behandlede på seneste møde forvaltningens forslag til lokalplan 298.
Formål og anvendelse
Lokalplan 298 har til formål at revitalisere området gennem etablering af en bypark, forbedring af trafikale forhold samt fortætning og modernisering af udvalgte bygningsdele. Området skal kunne rumme både kontor- og serviceerhverv, daginstitution, skole og et rekreativt område i form af en ny bypark. Planen sigter mod at skabe et mere attraktivt byrum med øget tilgængelighed og bedre forbindelser til nærliggende faciliteter, herunder Lyngby Station.
Bebyggelsens omfang og arkitektur
Området opdeles i ni delområder med forskellig anvendelse og bebyggelsesgrad:
- Delområde 1 tillader en fortætning omkring de eksisterende lave bygninger syd for højhuset på Parallelvej 17-19. Der gives mulighed for opførelse af 16.400 m² nye kontorarealer fordelt på bygninger med varierende højder fra 2 til 4 etager for at reducere skyggegener for naboer.
- Delområde 3 reserveres til etablering af en bypark med forbindelse til Wilmanns Park og Lyngby Station, hvilket skaber en ny grøn akse gennem området.
- Delområderne 2, 4, 5 og 6 bevarer den eksisterende bygningsstruktur og bebyggelsesomfang.
Facaderne i nybyggeriet i delområde 1 skal udføres i lyse naturfarver og moderne materialer som aluminium og glas, i kontrast til de eksisterende røde teglfacader. Bygningernes udtryk skal skabe et harmonisk, men moderne bymiljø, hvor de nye konstruktioner ikke dominerer de oprindelige bygninger.

Trafik og parkering
Hovedadgangen til området sker fra Hollandsvej med adgang til underjordisk parkering. Der bibeholdes en sekundær adgang fra Ulrikkenborg Plads med begrænset biltrafik. En trafik- og parkeringsanalyse viser en forventet trafikstigning på 38 % på Hollandsvej som følge af projektet. Trafikken kan dog afvikles tilfredsstillende, dog med risiko for forsinkelser ved Jægersborgvej og motorvejsfrakørslen, som kan afhjælpes ved forlængelse af venstresvingsbanen.
.
Parkeringsforhold:
- Kontorerhverv: 1 p-plads pr. 80 m², dog ønsker Velliv en norm på 1 p-plads pr. 67 m², hvilket vil kræve yderligere 227 p-pladser.
- Daginstitution: 30 bilpladser og 28 cykelpladser.
- Skole: 1 bilplads pr. 300 m² og 1 cykelplads pr. 25 m² etageareal.
Tre scenarier for de ekstra p-pladser er fremlagt, herunder etablering af et p-hus ved Ulrikkenborg Plads. Placeringen af ekstra parkering vil påvirke grønne arealer, og alle forslag kræver en opdatering af miljøvurderingen.
Forvaltningen anbefaler en reduktion af parkeringsnormen baseret på områdets nære placering til Lyngby Station (inden for 300 m), som er et centralt transportknudepunkt med S-tog, busser og fra 2026 letbane. Sammenligninger med andre kommuners parkeringsnormer understøtter forvaltningens forslag om at fastholde normen på 1 p-plads pr. 80 m².
Cykelparkering
For at fremme cyklisme fastsætter lokalplanen krav om let tilgængelige cykelpladser nær bygningernes indgange, hvoraf 50 % skal være overdækket. Der skal desuden etableres plads til ladcykler og sikre tydelig skiltning samt gode adgangsforhold.
Grønne områder og terrænregulering
En bypark på ca. 5.000 m² etableres oven på en ny parkeringskælder i delområde 3A. Parken skaber et grønt åndehul og en forbindelse mellem Wilmanns Park og Lyngby Station. Terrænet tilpasses, så byparken ligger i niveau med bygningernes indgange. Beplantningen tilpasses bæreevnen af den underjordiske parkeringskælder.
Skiltning og ubebyggede arealer
Lokalplanen regulerer skiltning for at sikre et ensartet udtryk. Der må opsættes skilte med en maksimal højde på 1,35 m og en længde på 1,5 m. Bygningerne kan forsynes med hovedskilte og underskilte, så de harmonerer med det eksisterende miljø.
Konklusion
Lokalplan 298 har fokus på at skabe et multifunktionelt byområde med balance mellem erhverv, offentlig service og grønne rekreative områder. Der lægges vægt på bæredygtig mobilitet med forbedrede forhold for cyklister og kollektiv transport, samtidig med at trafikale udfordringer håndteres. Planen understøtter ønsket om at styrke bylivet og skabe bedre forbindelser mellem byrum, erhverv og transportknudepunkter.
Illustrationer: Lyngby-Taarbæk Kommune