For at gøre torvet mere attraktivt for borgene vil Lyngby-Taarbæk Kommune sørge for, at der bliver plantet 7 træer og placeret en række bænke, der vender ud mod torvet.
Både træer og bænke kommer til at stå i torvets nordlige del, og den nuværende bøgehæk bliver fjernet. I hjørnet for enden af vejen Lyngby Torv gøres der plads til ophold med en bænk og eventuelt en blomsterkumme. Det har Teknikudvalget besluttet i sidste uge efter et møde med 30 naboer til torvet – borgere såvel som forretningsdrivende.
Træerne skal stå i krukker (plantekasser), så man kan flytte rundt på dem, hvis de kommer til at skygge for meget, og der sættes chaussesten i fortovskanten ind mod torvet for at støtte fortovsfliser og klinker på torvet, så de ikke falder sammen ud mod hækkens bed. Der er i dag en kantsten, der støtter klinkerne mod torvet, men for at den ikke fremstår som en lang snublesten er man nødt til at sætte chaussesten i fortovskant. Det har betydning for det samlede budget, hvilket er ved at blive koordineret og planlagt.
Desuden skal handicapparkeringspladserne foran rådhuset flyttes helt hen til indgangen, og der skal laves cykelstativer og sættes en affaldsspand op.
Der blev i sidste års budget afsat en halv million til at forskønne torvet og Assistens kirkegård, og de er hermed brugt.
Et mindretal i udvalget bestående af SF, R og Enhedslisten ønskede at se en mere langsigtet plan for torvet, hvor p-pladserne blev inddraget, så torvepladsen kunne udvides.
Afventer større ændring
Borgmester Sofia Osmani ser frem til at torvet bliver mere imødekommende, men hun er også meget bevidst om, at økonomien ikke rækker til en stor forkromet løsning i år.
– Derfor bliver det de små skridt i første omgang, og jeg er særligt glad for, at det sker efter dialog med naboerne, der om nogen har været hårdt ramt at både renoveringen af rådhuset og anlægsarbejdet i forhold til Letbanen. Bare det at få en bænk man kan sætte sig på og nogle træer er en forbedring og en god start. Men det giver også mening at en større ændring afventer Letbanen og de konsekvenser den får for brugen af torvet og folks bevægelsesmønstre i byen. Så jeg håber, at vi om nogle år kan finde økonomi til en større ændring.