Lokaltog har nu udvalgt tre leverandører, der skal byde på leverancen af fire nye batteritog og tilhørende ladeinfrastruktur til Nærumbanen – Danmarks korteste privatbane. De nye tog skal erstatte de nuværende dieseldrevne RegioSprinter-tog fra 1999.
Det oplyser selskabet, der er en del af Trafikselskabet Movia, i en pressemeddelelse.
De tre prækvalificerede leverandører er:
- Bozankaya Rayli Sistemler A.S. (Tyrkiet) i samarbejde med Efacec Engenharia e Sistemas S.A. (Portugal)
- Koncar Inc. (Kroatien)
- Stadler Deutschland GmbH (Tyskland) i samarbejde med Furrer+Frey AG (Schweiz)
– Vi er meget tilfredse med, at der er tre erfarne og velkvalificerede tilbudsgivere med i den videre proces. Det viser stor interesse for projektet, selvom det er et relativt lille udbud i jernbanesammenhæng, siger Lars Wrist-Elkjær, administrerende direktør i Lokaltog.
Planlagt idriftsættelse i 2029-2030
Projektet blev godkendt af Regionsrådet i Region Hovedstaden i september 2024, og udbuddet blev formelt sat i gang kort efter. Nærumbanen har otte stationer og en strækning på 7,8 km fra Jægersborg til Nærum, og bruges årligt af cirka 750.000 passagerer.
Det forventes, at kontrakten med den valgte leverandør kan underskrives i oktober 2026, og at de nye batteritog sættes i drift i perioden 2029-2030. Den endelige idriftsættelsesdato afhænger af den valgte leverandørs tidsplan.
Fakta og tidslinje:
- September 2025: Udbud offentliggøres
- Oktober 2025: Prækvalificerede leverandører udvalgt
- Juni 2026: Frist for endelige tilbud
- September 2026: Valg af leverandør
- Oktober 2026: Kontraktunderskrivelse
- Slutningen af 2029-2030: Idriftsættelse (forventet)
Baggrunden for projektet er den stigende alder på de eksisterende tog, som gør vedligehold og reservedelsanskaffelse mere udfordrende – og ambitionen om at erstatte diesel med klimavenlig teknologi.












