I weekenden den 20.–22. juni kan besøgende opleve en særlig og tankevækkende udstilling i den historiske Lyngby Mølle. Her præsenterer den japanske kunstner og tekstilsamler Mieko Nabeshima sine værker under temaet Wabi Sabi – Skønheden i det uperfekte.
Wabi Sabi og historien om Boro
Wabi Sabi er en ældgammel japansk æstetik, der hylder det enkle, ufuldkomne og naturligt forfaldne. Det handler om at finde skønhed i det, der er slidt, patineret og asymmetrisk – en filosofi, der står i skarp kontrast til nutidens fokus på det polerede og perfekte.
Udstillingen fokuserer særligt på Boro-tekstiler – lap på lap af gamle stoffer, der er blevet omhyggeligt lappet, forstærket og genbrugt i generationer. Oprindeligt opstod Boro i en tid med knappe ressourcer i Japan for omkring 150 år siden, hvor selv den mindste stofrest blev betragtet som værdifuld. Disse tekstiler bærer på historier om liv, omsorg og nøjsomhed, vævet ind i hver eneste søm.
Om kunstneren
Mieko Nabeshima (f. 1954) har i årtier arbejdet med japanske håndværkstraditioner som plantefarvning, vævning og den klassiske tsumugi-teknik. Hun har tidligere drevet en antikvitetsbutik i Hida-Takayama med særligt fokus på kimonoer og historiske tekstiler. Gennem årene har hun samlet Boro-stykker og bruger dem i dag som materiale i sine egne værker, hvor hun kombinerer tradition med nutidige fortællinger.
Tid og sted:
Lyngby Mølle, Lyngby Hovedgade 24, 2850 Kgs. Lyngby
Fredag 20. juni kl. 12.00–16.00
Lørdag 21. juni kl. 12.00–16.00
Søndag 22. juni kl. 12.00–15.00
Gratis adgang
En stille refleksion i mødet med det uperfekte
Udstillingen er en mulighed for at opleve en anderledes form for skønhed – hvor revner og lapper ikke skjules, men fremhæves. Det er en stille invitation til refleksion: Hvad kan Wabi Sabi lære os i en tid, hvor alt skal være nyt og fejlfrit?
Besøgende opfordres til at tage sig tid og lade sig fordybe i de tekstile værker og deres fortællinger – måske med en ny forståelse for det perfekte i det uperfekte.