Vi arbejder for at sikre en bedre støjafskærmning i Lundtofte, Ørholm og Ravnholm-området – læserbrev

Området vest for Helsingørmotorvejen er desværre endnu ikke blevet prioriteret til opsætning af støjværn. Vi er mange borgere, som er voldsomt generede af støjen fra Helsingørmotorvejen.

Vi kan konstatere, at støjniveauet i Lundtofte, Ørholm og Ravnholm-området er øget betragteligt de seneste 10 år. Det påvirker vores livskvalitet markant, og vi er stærkt bekymrede for vores generelle sundhed.

Støj fra vejtrafik kan være en stressfaktor, der forøger risikoen for alvorlige helbredseffekter. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) kan trafikstøj medføre:

  • Kommunikationsbesvær
  • Hovedpine
  • Søvnbesvær
  • Stress
  • Forhøjet blodtryk
  • Øget risiko for hjertesygdomme
  • Hormonelle forstyrrelser

Disse helbredseffekter kan i sidste ende resultere i for tidlig død.

Flere borgere i området rapporterer om afbrudt nattesøvn, hvilket medfører nedsat funktionsevne, reduceret livsglæde og øget risiko for depression og generel mistrivsel – både i familier og i parforhold.

WHO udgav allerede i 2018 rapporten Environmental Noise Guidelines for the European Union, baseret på nyere undersøgelser om støjs indvirkning på helbredet. Rapporten konkluderer blandt andet, at der er en sammenhæng mellem vejtrafikstøj og risikoen for iskæmisk hjertesygdom (IHD). WHO anbefaler, at vejstøj ikke bør overstige 53 dB, da højere niveauer kan medføre negative helbredseffekter.

I Danmark anses en bolig først for støjbelastet, når vejstøjniveauet overstiger den vejledende grænseværdi, som Miljøstyrelsen har fastsat til 58 dB. Denne grænseværdi er – bekymrende nok – væsentligt højere end WHO’s anbefaling.

Nye studier fra Syddansk Universitet (SDU) viser, at støjniveauer over 55 dB kan medføre demens, tinnitus og type 2-diabetes. Nyere forskning peger desuden på en øget risiko for brystkræft ved længerevarende trafikstøj.

På Vejdirektoratets hjemmeside kan man se støjniveauet ved sin bolig. I vores områder ligger langt de fleste huse i støjniveauer mellem 53 dB og helt op til 73 dB – særligt i Lundtofteparkens blokke tættest på motorvejen. Disse niveauer overstiger langt WHO’s anbefalinger.

Der opsættes i øjeblikket støjafskærmning på motorvejens østlige side. Vi er glade for, at området ved Eremitageparken får etableret støjskærme, og at projektet forventes færdigt i 2025.

Vi arbejder derfor målrettet for, at der også opsættes støjafskærmning på vestsiden af motorvejen. Omfanget af berørte beboere på vestsiden er sammenligneligt med antallet af berørte på østsiden, før beslutningen om støjskærme blev truffet dér.

Vejdirektoratet har ansvaret for at forebygge og bekæmpe støjgener fra trafikken på statsvejene. Næste uddeling af midler til støjskærme forventes i 2026. Vi vil derfor i løbet af efteråret endnu en gang forsøge at gøre relevante politikere – både i Folketinget og lokalt i Lyngby-Taarbæk – opmærksomme på vores bekymringer.

Vi oplever, at støjproblemerne bliver værre og værre. Nye beboere i området har bemærket en tydelig forværring af støjgenerne allerede inden for det første år af deres bopæl.

Ud over en støjafskærmning på vestsiden foreslår vi også at inddrage broen over Mølleåen helt i nord. Denne overkørsel ligger betydeligt hævet over terrænet, og en inddragelse her vil sikre en mere effektiv støjreduktion i de berørte områder.

Det er afgørende for vores lokalsamfunds trivsel, at støjproblemerne løses hurtigt og effektivt – og at der etableres en god støjafskærmning i Lundtofte, Ørholm og Ravnholm-området.

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

VSA Online (Virum-Sorgenfri Avis) søger frivillig opsøgende journalistisk medarbejder. Vi..

Frederiksdal fribad. Foto: Hans-Jørgen Bundgaard . Sommeren er over os,..

På Plejecenter Solgården tror vi på, at livsglæde vokser i..