Bagsiden af de tre udstillingshaller fra Classic Car House. Som det ses er de opført på en sådan måde, hvor der som oprindelig planlagt kan udføres en frakørselsrampe til Virumvej, da de er opført forskudt. Det vil også være her, at frakørselsrampen skal begynde og køre langs med motorvejen og ende nede på Virumvej. Foto: Tim Larsen.
Et stort antal af de lokale borgere i Virum- og Sorgenfri står bag en henvendelse til kommunalbestyrelsens medlemmer
Tirsdag den 28. maj skal Lyngby-Taarbæk Kommunalbestyrelse stemme om lokalplan 310, der omfatter området Kongevejen 93-95, (Classic Car House). Planen lægger op til at fjerne rampereservationen, der ville muliggøre en til- og frakørselsrampe fra Lyngby Omfartsvej til Virumvej – en beslutning, som møder betydelig modstand fra både borgere og lokale foreninger i området.
Mange borgere i Virum og Sorgenfri mener, det er en fejl at fjerne rampemuligheden, som de ser som en nødvendig løsning på den voksende trafik i bymidterne. Ifølge dem bør Virumvej kunne bruges som trafikal aflastning, og det kræver adgang til og fra omfartsvejen.
Tidligere var der planer om, at ramperne skulle munde ud i en større rundkørsel på den såkaldte trekantgrund, men det projekt er nu skrinlagt. Alligevel er det netop dét projekt, der stadig anvendes som begrundelse for at fjerne rampereservationen – noget, mange borgere og foreninger kalder forældet og uholdbart.

Et konkret alternativ
For at imødekomme både ønsket om ramper og udbygningen af Classic Car House har Virum-Sorgenfri Handels- og Borgerforening fået udarbejdet et forslag, hvor rampen løber parallelt med omfartsvejen og udmunder i Virumvej. Løsningen vurderes at fylde ca. 10 % af det samlede areal, hvilket vil gøre det muligt at gennemføre Classic Car House-projektet med kun få ændringer. Samtidig reduceres indtægten ved grundsalget kun med ca. 10 % – en forskel, som modstanderne af planen vurderer som beskeden i forhold til den langsigtede trafikale gevinst.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kritik af planens grundlag
Kritikken retter sig også mod det faglige grundlag for lokalplanforslaget:
- Den seneste projektversion har minimeret rampens arealforbrug markant, hvilket ikke fremgår tydeligt i det nuværende oplæg.
- Trafikanalysen er udført med udgangspunkt i TomTom-data, som kun anvendes af 2-5 % af danske bilister, og vurderes derfor som statistisk utilstrækkelig.
- Kommunens vurderinger er begrænset til kort- og mellemlang sigt, mens Vejdirektoratet forventer en stigning i biltrafikken på ca. 10 % i de kommende år – hvilket bør indgå i beslutningsgrundlaget.
Flere har opfordret kommunen til at fremlægge alternative løsninger for trafikafviklingen, hvis rampereservationen fjernes. Ifølge kritikerne er der dog ikke kommet konkrete brugbare modeller, blot generelle udsagn om, at “løsninger nok skal findes”. Dette betegnes som utilstrækkeligt, når man står over for en permanent ændring med store konsekvenser for fremtidens trafik.
En løsning, der kan tilgodese alle
Det alternative forslag giver ikke blot Classic Car House lettere adgang for gæster via motorvejen – det vil også betyde, at trafikken i området fremover kan fordeles på tre hovedfærdselsårer frem for to. Det vil være til gavn for både Virum og Sorgenfri, hvor mange i dag oplever trafikpres i bymidterne.
For de involverede parter handler det ikke kun om lokalplanen her og nu, men om at sikre en bedre trafikstruktur for fremtidige generationer.
Følgende står bag henvendelsen til kommunen:
Virum-Sorgenfri Handels- og Borgerforening
• Virum Gymnasium
• Fuglsanggårdsskolen
• Kollelev Grundejerforening
• Furesøkvarterets Grundejerforening
• Grundejerforeningen ved Kollelev Mose
• Virum Grundejerforening
• Fuglehavens Grundejerforening
• Buskevejs Grundejerforening
• Fuglsanghusene
• Foreningen Vores Sorgenfri
• Lundtofte Borgerforening
• Afdelingsbestyrelsen i Sorgenfrivang I
• Afdelingsbestyrelsen i Sorgenfrivang II
• Boligselskabernes Samarbejdsudvalg
• Borgergrupper i Samarbejde
• Samt en del mindre virksomheder og enkeltpersoner med interesse i området
Foreningerne opfordrer politikerne til at udvise rettidig omhu og tage højde for den stigende trafik i området, før man fjerner en vigtig mulighed for trafikal tilpasning. Lokale stemmer efterlyser en langsigtet, gennemtænkt plan, der ikke blot ser på nuværende behov, men også på de trafikale udfordringer, kommunen står over for i fremtiden.
I kan her se det oplæg der er lavet i forbindelse med henvendelsen til kommunalbestyrelsen.