Cyklen gratis med i letbanen

Ordningen træder i kraft fra åbningen i efteråret 2025 og vil også gælde på den samlede strækning, når den åbner i sommeren 2026

Bestyrelsen i Hovedstadens Letbane har besluttet, at du som letbanepassager kan tage din cykel gratis med, når du rejser gennem samtlige 12 stationer. Det oplyser de i en pressemeddelelse.

– Vi ved, hvor vigtigt det er for de kommende passagerer, at de har mulighed for at kombinere deres rejse i den kollektive trafik med cyklen. Derfor vil vi gerne gøre det så nemt og attraktivt som muligt at have cyklen med i toget, siger Trine Græse, næstformand i Hovedstadens Letbanes bestyrelse og borgmester i Gladsaxe Kommune (S).

Desuden har cykelordningen den store fordel, at færre vil vælge at tage bilen, og dermed vil der komme færre biler  på vejene på tværs af hovedstadsområdet.

Fakta

  • Letbanen åbner på strækningen mellem Ishøj og Rødovre Nord i efteråret 2025. Den resterende strækning til Lundtofte åbner sommeren 2026.
  • Der er plads til op til 8 cykler eller 4 barnevogne eller kørestole i hvert letbanetog.
  • Gratis cykelmedtagning træder i kraft fra åbningen i efteråret 2025 og vil også gælde på den samlede strækning, når den åbner i sommeren 2026.
  • Letbanen forventes at transportere ca. 14 mio. passagerer om året fra 2030.
  • Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk,
    Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk.

Foto: Hovedstadens Letbane – pressefoto

1 kommentarer

En reaktion

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

En reaktion

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

På den 28 kilometer lange strækning med 29 stationer –..

Noget for enhver smag Uanset om man foretrækker fællessang ved..

En stor del af Jacob Bastholms familie var med, da..