Baadfarten på Furesøen: Lokal opbakning baner vej for redning af kulturarv

Foto: Jan Carlsson

Furesøens ikoniske Baadfart er måske på vej til at få nyt liv. Efter at det svenske selskab Strömma, som hidtil har stået for sejladsen , har valgt at trække sig fra sejladsen på Furesøen, har lokale kræfter taget initiativ til at sikre, at mere end 125 års sejladstradition ikke går tabt. Et offentligt møde skal nu samle interessenter, skabe opbakning og lægge grundstenen til en ny organisation.

Åbent møde for alle interesserede

Hotel Sinatur i Frederiksdal, er værter ved et informationsmøde for alle med interesse i Baadfartens fremtid. Mødet finder sted i håbet om at samle både borgere, virksomheder, restauranter, skoler og politikere, der ønsker at bevare sejladsen og sikre dens videreførelse. Tilmelding til mødet sker via e-mail til post@virumby.dk – her bedes man angive navn, antal deltagere og evt. organisation eller institution man repræsenterer.

Mødet finder sted onsdag den 25. juni kl. 18.00 – Hotel Sinatur i Frederiksdal

Bevarelse frem for ophugning

De to historiske træbåde, som har sejlet på søen i generationer, risikerer ophugning, hvis ikke der findes en løsning hurtigt. Det til trods for, at bådene fortsat er i god stand og kunne bruges mange år endnu. En sådan afvikling vil ikke blot være et tab for turismen, men også for områdets historie, identitet og sammenhængskraft.

Fremtidens Baadfart: Charter og rutesejlads

Planen, som præsenteres på mødet, går ud på at den ene båd skal bruges til chartersejlads, mens den anden igen skal indgå i rutesejlads mellem kommunerne omkring Furesøen. Rutefarten er foreslået at dække weekender og alle dage i skoleferien – i perioden fra 1. maj til 30. september.

Der kigges på inspiration fra lignende succesfulde projekter, som fx “Frederikke” på Arresø og færgedriften på Hillerød Slotsø, hvor frivillige og professionelle samarbejder om drift og økonomi. Disse eksempler viser, at det er muligt at skabe bæredygtige løsninger, hvis der er lokal opbakning og en klar organisering.

Lokal opbakning allerede i gang

Styregruppen, der arbejder for at redde Baadfarten, tæller blandt andre skipperne Pelle Ørsted og Jan-Erik Messmann samt Hans-Jørgen Bundgaard, formand for Virum-Sorgenfri Handels- og Borgerforening /VSA Online. Gruppen har allerede mærket en betydelig interesse fra både private borgere og institutioner, som bruger Baadfarten – både til transport, oplevelser og undervisning.

Et fælles projekt for fremtiden

Mødet på Hotel Sinatur Frederiksdal, skal være første skridt mod at etablere en forening, der kan sikre sejladsens fremtid og gøre Baadfarten til en aktiv del af Furesøens liv mange år frem. Alle, der ønsker at støtte eller blot høre mere, opfordres til at deltage og være med til at forme en ny æra for søens sejlende stolthed.

Se indbydelse for borgere her og for professionelle her

Andre artikler om Baadfarten:

3 kommentarer

3 reaktioner

  1. Kære Hans-Jørgen og andre initiativtagere.
    I glemmer at fortælle hele historien. Det er ikke Baadfarten der er i fare, men sejladsen på Furesøen alene. I Baadfarten sejles der som hidtil for fuld kraft på søerne fra Lyngby til Frederiksdal og Bagsværd. Problemet er, at Rudersdal Kommune har trukket sit årlige bidrag, og det derfor ikke længere giver mening at servicere denne del af sø-systemet. Strömma har som operatør på alle måder vist vilje til at tilpasse sig, hvilket der er stor opbakning til fra både Lyngby-Taarbæk og Gladsaxe Kommuner som ejer Baadfarten.
    Etablerer I en konkurrerende Baadfart, vil det paradoksalt nok kunne koste forretning hos den eksisterende Baadfart og dermed forringe den samlede service på søerne og dermed bevarelsen af en kulturperle med 130 årige gamle skibe, som i øvrigt ikke er dem der besejler Furesøen.

  2. Hej Casper. Vi kan umuligt nå at fortælle hele historien i denne indbydelse til arrangementet. Vi har dog fortalt at det er seladsen på Furesøen der er tale om. De vigtige for os er dels at man undgår at de to både på Furesøen bliver hugget op dels at sejladsen på Furesøen kommer til at fortsætte.
    Hvordan udviklingen bliver er der ingen der ved endnu – det arbejde går først igang når der er dannet en forening. Vi har ingen intentioner om at være konkurrenter til resten af Baadfarten men gennem et samarbejde kan man generelt styrke hele Baadfarten. Kommer der f.eks fremadrettet turister sejlende fra f.eks. Farum og Holte til Frederiksdal , vil de også på en nem måde kunne fortsætte med bådene ud på resten af Mølleåen.
    Der er mange uvisse faktorer og det er dem vi skal igang med at diskutere på mødet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

DEBAT

3 reaktioner

  1. Kære Hans-Jørgen og andre initiativtagere.
    I glemmer at fortælle hele historien. Det er ikke Baadfarten der er i fare, men sejladsen på Furesøen alene. I Baadfarten sejles der som hidtil for fuld kraft på søerne fra Lyngby til Frederiksdal og Bagsværd. Problemet er, at Rudersdal Kommune har trukket sit årlige bidrag, og det derfor ikke længere giver mening at servicere denne del af sø-systemet. Strömma har som operatør på alle måder vist vilje til at tilpasse sig, hvilket der er stor opbakning til fra både Lyngby-Taarbæk og Gladsaxe Kommuner som ejer Baadfarten.
    Etablerer I en konkurrerende Baadfart, vil det paradoksalt nok kunne koste forretning hos den eksisterende Baadfart og dermed forringe den samlede service på søerne og dermed bevarelsen af en kulturperle med 130 årige gamle skibe, som i øvrigt ikke er dem der besejler Furesøen.

  2. Hej Casper. Vi kan umuligt nå at fortælle hele historien i denne indbydelse til arrangementet. Vi har dog fortalt at det er seladsen på Furesøen der er tale om. De vigtige for os er dels at man undgår at de to både på Furesøen bliver hugget op dels at sejladsen på Furesøen kommer til at fortsætte.
    Hvordan udviklingen bliver er der ingen der ved endnu – det arbejde går først igang når der er dannet en forening. Vi har ingen intentioner om at være konkurrenter til resten af Baadfarten men gennem et samarbejde kan man generelt styrke hele Baadfarten. Kommer der f.eks fremadrettet turister sejlende fra f.eks. Farum og Holte til Frederiksdal , vil de også på en nem måde kunne fortsætte med bådene ud på resten af Mølleåen.
    Der er mange uvisse faktorer og det er dem vi skal igang med at diskutere på mødet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler

Mandag den 10. november – mortensaften – inviterede Lyngby-Taarbæk Musikforening..

Agnes vinderplakat. For tredje år i træk har 7.-klasses eleverne..

Der hersker en intens og fokuseret stemning på graffiti-holdet hos..