AI genereret billede for at vise hvordan en mulig boremaskine skal placeres. Boremaskinen er ca 40 meter høj og arbejder i døgndrift når den borer. Nedenfor i artiklen er vist et fuldskalaanlæg fra boringerne i Risskov
.
Her på avisen har vi været meget aktive i forbindelse med at undersøge planlægningen af Geotermi i Virum og fortælle om den. For at sikre sig udrulning af fjernvarme i Virum og omegn er det nødvendigt at Geotermi indgår i forsyningen. Et af de bedste steder det kan foregå er i nærheden af Virumgård og mange muligheder har været forsøgt gennem det sidste halvanden år.

Vi er mange der har troet at den bedste mulighed ville være TDC grunden på Virumvej 43. Ikke mindst fordi ATP ejer af grunden og er en del af Innargi.
Men nu er en anden løsning kommet på spil. Nok en løsning som ingen havde troet ville være mulig.
Man har foreslået at den lille skov midt på Virumgård skal fældes og her skal boringen foregå og selve modtagestationen skal ligge på Virumgårdsvej nr. 17. og nabogrunde. Man kan diskutere denne placering på Virumgårdsvej som en rimelig mulighed, ikke mindst da ejendommen på Virumgårdsvej 17 i dag er købt af Vestforbrænding og nabogrunden tilhører Lyngby-Taarbæk Kommune.
Derimod vil det være en vanvittig tanke at fælde den enestes skov på området for at lave en boring her. Redaktionen har været i kontakt både med Innargi, Richard Sandbæk som formand for teknik- og miljøudvalget og forvaltningen.

Richard Sandbæk fortalte at alle muligheder var afsøgt, så der var ikke så mange andre muligheder, men jeg har flere gange forespurgt hvorfor man er gået væk fra TDC grunden som Innargi faktisk mente var den bedste muligheder da jeg var i kontakt med dem for ganske kort tid siden.
Forvaltningen fortalte ligesom Richard Sandbæk at der ikke var så mange muligheder, da ATP ikke ønskede at sælge grunden.
Fra Henriette-Leth Nielsen, Kommunikationskonsulent fra Trafik og mobiliitet i Lyngby-Taarbæk Kommune har jeg fået dette svar: ”ATP ønsker ikke at sælge Virumvej 43, og derfor blev adressen opgivet som placering. ”
Bane 3 (Yderste fodboldbane) blev undersøgt i forbindelse med den oprindelige politiske stillingtagen til projektet i 2024. Bane 3 fungerer som regnvandsbassin for Lyngby-Taarbæk Forsyning. Dette forhold ville besværliggøre boring på arealet.
I forbindelse med miljøkonsekvensrapporten vil der blive lavet en feltundersøgelse af Grønningen, og naturpåvirkningen vil blive belyst, herunder hvor meget af Grønningen (DFen lille skov), der i givet fald skal ryddes for træer. Den foreløbige vurdering er, at der ikke er sjældne fuglearter. Grønningen vil blive reetableret som et rekreativt område.
Det er rigtigt, at der ville være en bedre trafikal adgang, hvis placeringen var Virumvej 43, men Innargi og Lyngby-Taarbæk Kommune mener, at den ekstra trafik vil kunne håndteres. I anlægsfasen vil der være tale om, at der kører cirka 10 lastbiler til og fra i døgnet. Hvilken adgangsvej, der er den bedste, vil blive belyst i miljøkonsekvensrapporten. Der vil blive taget hensyn til beboere, daginstitutioner og virksomheder i videst muligt omfang.
Til orientering kan vi oplyse, at samtlige af de grunde, der påtænkes anvendt, enten er ejet af Lyngby-Taarbæk Kommune eller Vestforbrænding. Vestforbrænding har købt Virumgårdsvej 17a og 17b. Der er ikke lagt op til ekspropriation.”
Innargi har ikke selv nogen indflydelse på placeringen, men kun den rent tekniske side af sagen.
Selvom der i aftalen står at der igen skal etableres et rekreativt område der hvor skoven i dag, ligger er der også andre hensyn der bør tages.
For det første er skoven en lille perle og et vigtigt legeområde for de mange børn i området. Dertil kommer at der er tale om over 40 år gamle træer som jo ikke bare kommer igen.

Hele det miljø der er skabt gennem årtier vil med ét forsvinde.
Dertil kommer, at der i op mod et halvt år skal passere 2-4 store lastbiler i timen gennem Virumgårdsvej, hvor der ligger en skole og tre børnehaver – dertil kommer at der skal bores i døgndrift op mod et halvt år, i en afstand fra de nærmeste boliger på kun ca. 50 meter.
I forbindelse med sagen er der indkaldt til Borgermøde den 27. maj omkring projektet, men inden da vil der allerede på søndag den 17. være et møde for de nærliggende beboergrupper for at diskutere sagen.
Hvordan det hele ender er der ingen der ved for der er naturligvis tale om situation som vil rejse mange protester og sagen, er at de fleste går ind for ideen med geotermi da man ønsker fjernvarme men løsningen der er fundet, virker ikke som en god ide.

Det er skoven til venstre der skal ryddes – på højre side ligger tre daginstitutioner

Se tidligere artikler her:







2 reaktioner